— Dersom du blir påkjørt av en elsparkesykkel og skadet for livet, kan du risikere at det ikke finnes noen forsikring som gir erstatning, sier Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.Foto: Wellphoto / Shutterstock
Undersøkelse fra Trygg Trafikk: 7 av 10 vil ha promillegrense på elsparkesykkel
Etter 421 registrerte ulykker med elsparkesykkel i Oslo bare i juni besluttet byrådet å nattstenge kjøretøyene. Nå krever både Trygg Trafikk og Tryg Forsikring promillegrense på elsparkesykkel. Hele 70 prosent støtter kravet i en ny undersøkelse.
45Nå viser en undersøkelse gjennomført for Trygg Trafikk at sju av ti spurte vil ha promillegrense for elsparkesykler. Organisasjonen ber nå myndighetene ta grep for å hindre fyllekjøring og redusere antall ulykker.
— Vi ønsker promillegrense for elsparkesykler. Det er enklere å forholde seg til for de som bruker elsparkesykler, og ikke minst for politiet som skal håndheve det, sier seniorrådgiver Harald Heieraas i Trygg Trafikk.
I undersøkelsen er 69 prosent for promillegrense, mens 19 prosent er mot forslaget, opplyser Trygg Trafikk. Den landsomfattende spørreundersøkelsen er gjennomført av YouGov på vegne av Trygg Trafikk og Tryg Forsikring.
Annonse
— Med dagens regler må du selv avgjøre om du er skikket til å kjøre. Det betyr at det strengt tatt ikke er lov til å kjøre i fylla, men det er ikke en vurdering vi bør overlate til folk som er på vei hjem fra fest. Da trengs det klare retningslinjer på hvor grensa går, sier Heieraas.
— Vi mener det er naturlig med en promillegrense på 0,2. Det er samme grense som gjelder for andre motoriserte kjøretøy og vi ser ingen grunn til at elsparkesykkel skal være et unntak, forteller Heieraas.
Han forteller at Trygg Trafikk ønsker å endre klassifiseringen av elsparkesykkel fra sykkel til motorvogn.
— Det er en mer korrekt klassifisering. Det vil også gjøre det lettere å innføre reguleringer som promillegrense og krav om hjelm. Og det er det behov for når vi ser hvor høy risiko det er for alvorlige hodeskader, og hvor mange ulykker som involverer rus, sier Heieraas.
Tryg Forsikring ønsker også innføring av obligatorisk ansvarsforsikring for alle som leier ut elsparkesykler. Nå risikerer man at det ikke finnes forsikringsdekning for skader som påføres person eller gjenstander, mener forsikringsselskapet.
— Vi ser en kraftig økning i antall skadesaker hos oss hvor elsparkesykkel har vært involvert. Det bekymrer at så mange ulykker skjer i beruset tilstand, og vi er positive til tiltakene som nå innføres, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.
— Dersom du blir påkjørt av en elsparkesykkel og skadet for livet, kan du altså risikere at det ikke finnes noen forsikring som vil gi deg erstatning, sier Brandeggen.