DEBATT
Jeg ønsker ikke å sitte med fullføringsangst under måltidet med trusselen om at «jeg må komme med regningen nå» lurkende i bakgrunnen, skriver Harald Bøvre i dette innlegget.
FOTO: Erlend Aas/NTB, privat (innfelt)
– Restaurantbransjen i byen gir fullstendig blaffen i en særs viktig del av restaurantbesøket
«Slotsystemet», som mange spisesteder driver med, er direkte uanstendig overfor en gjest: Vær klar over at dere har bordet i 1,5 timer! Herregud, det er tiden jeg bruker ved middagsbordet hjemme om junior og jeg bare har litt å fortelle hverandre!
J´acccuse.
Og hvem er det jeg anklager for hva? Det er kanskje dårlig
gjort mot Zola å stjele formuleringen hans i sammenheng med at jeg anklager den
store delen av restuarantbransjen for å gi fullstendig blaffen i en særs viktig
del av et restaurantbesøk – tid for hygge. Hans anklage gjaldt tross alt noe
langt viktigere.
Hygge krever tid
Hyggen og roen ved et måltid. Tiden til en samtale. Jeg tror
ærlig talt det ikke er mange av oss som legger igjen mellom 1000 og 1500 kr pr
kuvert bare for å skyfle noe i munnen, og gulpe det ned med vinslanten bare for
å rekke å få tømt flasken i det minste.
Flere steder kommer kuvertprisen greit
over 2000 kroner om man hygger seg litt ekstra, men ting må foræres innenfor rammen
av 1,5 timer. Hygge krever tid, men vertskapet er ubønnhørlig, selv om de prøver
å trøste med at «det pleier å ordne seg».
Jeg ønsker ikke å sitte med
fullføringsangst, med trusselen om at «jeg må komme med regningen nå», lurkende i
bakgrunnen.
«Slotsystemet», som svært mange driver med, er direkte
uanstendig overfor en gjest: Vær klar over at dere har bordet i 1,5 timer!
Herregud det er tiden jeg bruker ved middagsbordet hjemme om junior og jeg bare
har litt å fortelle hverandre eller diskutere!
Slotsystemet
Jeg har begynt å skrive i bordbestillingen at reservasjonen
kun gjelder om jeg får to «slots», tre timer klarer seg normalt. De gangene tre
timer er kort, er det gjerne stort selskap, og da ordnes tingene greit etter min
erfaring.
1,5 timer, menyen må skannes gjennom en QR-kode og du skal
scrolle deg frem og tilbake før du bestiller, forhåndsbetaler (og blir bedt om
tips…), får tildelt et nummer og må selv hente bestillingen fra skranken enkelte spisesteder.
Om den kommer til bordet, så bann på at rekkefølgen på det som
serveres kan være ganske tilfeldig. Serveringsbransjen kaller den seg,
restaurantbesøket skal være en opplevelse, men du MÅ bruke smarttelefonen kan du
skjønne – vi har gått vekk fra trykte menyer.
Smarttelefonen min har for øvrig
ennå ikke gitt meg muligheten til å diskutere drikke til maten, jeg må scrolle
lister av noe som virker som egenimporterte som viner – hvem fa… har oversikt?
Føler meg ikke lenger som gjest
Jeg føler meg dessverre ikke som gjest på mange av Oslos
spisesteder lenger; jeg er aller nådigst sluppet inn for å bruke så mye penger
som mulig i løpet av 1,5 timer. Det synes jeg er veldig synd, hyggen ved å
spise ute er for meg mer enn 50 prosent av totalopplevelsen.
Eneste sikre omvei jeg har funnet er å reservere ved siste
bordsetting; da blir det sen middag, men vi rekker som regel desserten før
kokken for lengst bokstavelig har kastet inn håndkleet, eller forkleet.
Sen lunsj funker ikke på samme måten.
Hele slotsystemet har etter hvert gjort meg så forbanna at
jeg vurderer å lage en FB-side som utelukkende skal ha som formål å formidle
misnøye med systemet – gjerne med konkrete eksempler på steder og praksis.
Mange bra restauranter
Uansett, Oslo har mange bra restauranter, veldig mange, og etter en god samtale med en
hovmester i går var jeg i dag søndag på en veldig hyggelig middagsstund før en
konsert. Men i
utgangspunktet herjer «slotsystemet» også der. Og vi betaler for
kvalitet og mangfold, det
er et bra utvalg i Oslo.
København som eksempel, er blitt like dyrt, bare
for å ha sagt det. Men om jeg ønsker å spise kvalitetskjøtt til magen strutter
og lykkefølelsen er stor, så betales nesten flybilletten av den hyggelige
restaurantregninga selv på Buenos Aires mest glitrende parillasteder.
Har
akkurat vært der, og før noen rekker å skrive det; det er absolutt en helt
annen del av verden.
Meningen med dette innlegget var ikke å skrive om
kostnadsnivået ved å spise ute i Norge/Oslo; det er det helv…. «slotsystemet» som
gjør alt det kan for å minske hyggen ved å spise ute.
Og i anstendighetens navn skal jeg innrømme at QR-koder funker på steder med begrenset utvalg og drikkeutvalget er mineralvann, øl eller
husets vin. Men jeg forventer ikke å bli bedt om tips når jeg selv må hente
bestillingen, det er regelrett frekt.