Sumaya Ali Isse og Sadia Mubiru planter friske grønne planter i nye plantekasser til sin egen skolegård.

Skolegården på Hersleb videregående var grå og kjedelig. Så tok ungdommene fatt og pusset opp

På H20 VGS på Grønland savnet elevene flere sitteplasser, mer farger og flere planter istedenfor asfalt og betong.

Er skolegårder designet for å se pene ut på tegninger og være enkle å vedlikeholde, eller er de designet etter elevenes ønsker og behov? Det spurte elevene seg ved H20 VGS på Grønland.

I samarbeid med Nabolagshager og deres ungdomsprosjekt, Oslo Living Lab, tok de rett og slett tak i spørsmålet og pusset opp sin egen skolegård slik de selv ville at den skulle være. Resultatet ble et mer fargerikt og grønt værested.

Ali Sarwari og Josra Talhioui bygger nye sittegrupper.

Undersøkte hva elevene selv ville ha

Nabolagshager har gjennom ungdomsprosjektet Oslo Living Lab, latt ungdommer selv opptre som juniorforskere, for å finne svar på hvordan elever selv ønsker seg at skolegården skal være.

I dialog med den engasjerte skoleledelsen ved H20, startet gikk de deretter i gang med å redesigne skolegården sammen med elevene på deres egne premisser.

Farger, grønne planter og flere sitteplasser, sto blant annet på agendaen.

Møbler og plantekasser ble nøye målt og satt i stand i samarbeid med de kreative og erfarne byggerne fra Makers Hub. Her står Sadia Mubiru, Jack Hughes (Makers'Hub), Tharchanna Sasikaran sammen og bygger.

— Veldig gøy og lærerikt

Med på laget var også Makers Hub, som arbeider med kreative byggeprosjekter i Oslo. I løpet av noen travle høstdager i regi av ungdommene selv, ble skolegården på H20 VGS oppgradert med nye planter, plantekasser, maling og nye sittemøbler.

Julian Brito Benestad, Ali Abdirashid Muhumud, Josra Talhioui og Sumaya Ali Isse er svært fornøyd med de egensnekrede møblene til skolegården.

Zeineb Al-Khatib og Tharchanna Sasikaran er to av ungdommene som er ansatt som juniorforskere i Oslo Living Lab og som har vært med på prosjektet fra starten.

— Det var veldig spennende og veldig lærerikt, og vi fikk veldig mye kunnskap av å være med på å bygge disse møblene, forteller Tharchanna.

— Det var en ganske gøy prosess og jeg kommer til å ta med meg alt jeg har lært videre i livet, legger Zeineb til.

Prosjektet i skolegården på H20 VGS ble finansiert av PlaceCity, Forskningsrådets Europeiske fellesprogrammer og Bomiljøtilskudd fra Områdeløft Grønland og Tøyen.

Powered by Labrador CMS