Utenfor Maxbo Sinsen mener plan- og bygningsetaten det skal anlegges 88 sykkelplasser. Foto: Google maps

Maxbo på Sinsen pålegges 88 parkeringsplasser til sykkel

– Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett eller en pall med Leca-blokker.

Publisert

Maxbo på Sinsen i Oslo får ikke godkjent reguleringsplanen siden de ikke i tilstrekkelig grad har tilrettelagt for syklister.

– Det er ingen som kommer på sykkel til Maxbo for å hente med seg et badekabinett eller en pall med Leca-blokker, sier administrerende direktør Jens Jalland i Løvenskiold Eiendomtil Estate Nyheter.

– Kan ikke drive på denne måten

– Hvis vi skal tilrettelegge for 88 parkeringsplasser for sykkel, må antall p-plasser for bil reduseres fra 70 til 26. Det sier seg selv at man ikke kan drive et byggevarehus på en slik måte, fortsetter Jalland.

Bakgrunnen for at bystyret må ta stilling til reguleringsforslaget for eiendommen ved Sinsen-krysset i Oslo, er at Løvenskiold Eiendom i 2002 gikk med på Oslo kommunes forslag om å flytte Maxbo-butikken for å få plass til Sinsen T-banestasjon.

Men erstatningstomten Løvenskiold Eiendom fikk av Oslo kommune og flyttet til, var uregulert. Når selskapet nå ønsker å få bekreftet eksisterende bruk av tomten gjennom en reguleringsplan, sier plan- og bygningsetaten nei. Bakgrunnen for avslaget er blant annet at «forretningsvirksomheten fortsatt blir sterkt bilbasert».

Vil sikre seg mot brann

– Forretningens plassering rett i nærheten av T-banen og buss, gjør at det ikke er behov for å tilrettelegge for biltransport i den grad som reguleringsforslaget tilrettelegger for, skriver etaten.

Men avtalen mellom Oslo kommune og Løvenskiold Eiendom ligger fast, slik at Maxbo på Sinsen kan fortsette driften som i dag. Selskapet ønsker en reguleringsplan for å sikre seg i tilfelle brann. Om bygningen brenner ned, må selskapet søke om ny rammetillatelse og da er det viktig å ha en reguleringsplan, ifølge Estate Nyheter.

Powered by Labrador CMS