� Byrådet må legge den nye parkeringsnormen på is, sier direktør for handel i hovedorganisasjonen Virke. Her et bilde av parkeringsplassen ved Manglerud senter. Foto: Terje Bendiksby / scanpix
— Ny parkeringsnorm i Oslo gir økt biltrafikk
Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) mener saken om at Maxbo på Sinsen må erstatte 44 parkeringsplasser med sykkelparkering er blåst opp. Men hovedorganisasjonen Virke mener Oslos nye parkeringsnorm gir økt biltrafikk.
Harald J.AndersenHarald J. Andersen er direktør for handel i hovedorganisasjonen Virke.
Byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen, mener at saken er blåst opp og påpeker at det rødgrønne byrådet fortsatt ikke har behandlet saken. Uansett, Maxbo-saken er et godt eksempel på hvor galt det kan gå dersom man legger ny parkeringsnorm til grunn i forbindelse utviklingen av byen vår.
Annonse
Det nye forslaget vil redusere antall næringsparkering ved nybygg, ombygging og bruksendring med mellom 65 og 98 prosent. Det burde bekymre byrådet at forslaget til ny parkeringsnorm ved nybygg og ombygging ikke bare vil virke som et etableringshinder for nye handelsaktører i Oslo, men også gi mer bilkjøring og en mer forurenset hovedstad.
— Sju av ti bruker bil til å handle mat
Syv av ti sier nemlig at parkeringsmuligheter er viktig når de skal handle dagligvarer. Det viser en undersøkelse blant Oslo-borgere som har tilgang på bil, gjennomført av Norstat på vegne av Virke.
Like mange sier at de bruker bil minst en gang i uken når de skal handle dagligvarer, mens hele 76 prosent har brukt bil for å handle dagligvarer de siste to ukene. To av tre sier dessuten at de ville kjørt til en annen butikk lenger unna, hvis det ble vanskeligere å parkere ved dagligvarebutikken de oftest handler i.
Særlig i de ytre bydelene er det mange som bor slik at de trenger bil. Når vi vet at en kjernefamilie med to voksne og to barn handler to tonn dagligvarer i året, og at gjennomsnittshandelen er på rundt 15 kilo, kan vi forstå at det er mange som velger å bile til butikken.
— Legg parkeringsrestriksjoner på is
De som vurderer nyetableringer av dagligvarebutikker, kan bare glemme det. Det vil ikke lønne seg når man ikke kan ha parkeringstilbud på lik linje med de etablerte virksomhetene. Supermarkeder er avhengig av å få regulert parkeringsplasser.
For eksempel trenger en Meny-butikk med et salgsareal på 2000 m² minst 75 plasser. Skal handelen svare på politikernes ønske om bredt utvalg og lokalmat, må det også reguleres nok parkeringsplasser for å sikre tilstrekkelig besøk i butikkene.
Virke mener at byrådet i Oslo må endre forslaget til ny parkeringsnorm. Vi har forståelse for at næringslivet er kritiske til de mange restriksjonene på bilbruk i Oslo sentrum, men det er mer problematisk med de varslede innstrammingene for resten av byen.
Disse bør byrådet raskt legge på is. Alternativet for folk flest blir nemlig ikke å utstyre seg med stor ryggsekk for å handle dagligvarer til fots, men heller kjøre til en butikk med gode parkeringsforhold, selv om den er lenger hjemmefra.