Fire T-banelinjer ble berørt etter tunnelbrannen 17. desember i fjor. Flere glassruter på Helsfyr T-banestasjon ble blåst ut etter eksplosjonen fra en gassflaske. Ingen personer kom til skade. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Fire T-banelinjer ble berørt etter tunnelbrannen 17. desember i fjor. Flere glassruter på Helsfyr T-banestasjon ble blåst ut etter eksplosjonen fra en gassflaske. Ingen personer kom til skade. Arkivfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Sporveien må styrke brannsikkerheten etter brann på Helsfyr T-bane

Havarikommisjonen ber Sporveien om å styrke sine risikovurderinger av brannsikkerhet etter at det brant i en sveisevogn ved Helsfyr i desember i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Montørene om bord i vognen, som befant seg 300 meter inne i tunnelen, hadde allerede evakuert seg selv ut av tunnelen da minst én gassflaske eksploderte. Ingen personer ble skadd, men flere glassruter på Helsfyr T-banestasjon ble blåst ut under eksplosjonen. Trafikken ble lammet, og flere T-banestasjoner var en periode stengt utover dagen.

– Risikostyringen i Sporveien har som mål å forebygge denne typen ulykker, men i dette tilfellet var ikke farene tilstrekkelige vurdert og avdekket, heter det i rapporten fra Havarikommisjonen.

Må bedre sikkerheten

Rapporten peker også på at Sporveien må prioritere forebygging og beredskap rundt brann, ettersom det er en større fare for dette i tunnel enn i åpent landskap.

Sporveien T-banen prioriterer sikkerhet høyt, sier sikkerhetssjef Terje Sandhalla for Sporveien T-banen.

– Rapporten gir oss god informasjon, som Sporveien vil benytte for å styrke sikkerheten ytterligere. Rapporten er nylig mottatt, og vi skal nå bruke tid på å gjennomgå den i detalj, og deretter iverksette tiltak, opplyser Sandhalla i en epost til NTB.