Forskere mener at norske elever har blitt dårligere i matte og norsk enn Utdanningsdirektoratets statistikk hevder.

Forskere mener Utdanningsdirektoratet har regnet feil siden 2014: – Kan si sikkert at det er noe galt

Utdanningsdirektoratet har regnet feil om grunnleggende ferdigheter til norske elever siden 2014, ifølge forskere ved Frischsenteret i Oslo.

Publisert

Statistikken til direktoratet viser at ferdighetene til norske elever har holdt seg svært stabilt siden 2014. 

Forskere ved Frichsenteret hevder imidlertid at elever har blitt dårligere i regning og lesing, men bedre i engelsk, skriver Aftenposten.

– Noe galt

– Det er veldig uklart for oss hva som egentlig har skjedd her. Det vi kan si sikkert, er at det er noe galt. Og det har pågått lenge uten at noen har oppdaget det, sier forsker Oddbjørn Raaum.

De nasjonale prøvene gjennomføres hvert år på 5. trinn, 8. trinn og 9. trinn. Prøvene tester ferdigheter i lesing, regning og engelsk.

Kildekode fører til feil

Forskerne mener at kildekoden som direktoratet har brukt, fører til feil. 

Hele regnemetoden til direktoratet er imidlertid ikke kjent for forskerne, fordi det ikke er mulig å se hele analysen i ettertid med dataprogrammet som er brukt, ifølge direktoratet.

Går over til annen metode

Avdelingsleder Frode Nyhamn i Utdanningsdirektoratet mener de ikke har regnet feil, men at det dreier seg om ulike metoder. 

Han sier imidlertid at direktoratet skal gå over til en annen regnemetode, som skal være betraktelig likere metoden til forskerne. 

De skal også regne på resultatene bakover i tid på nytt.

Powered by Labrador CMS