En enorm hammer er satt opp utenfor operaen i Bjørvika. Det er et reklamestunt for den norske Netflix-serien «Ragnarok» som hadde premiere 31. januar. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

- Giganthammeren på Opera-taket bør merkes som reklame på sosiale medier, mener Forbrukertilsynet

Operaen har blandet sammen reklame og eget innhold, hevder Forbrukertilsynet. De mener et bilde på Operaens Instagram-konto burde merkes som en annonse.

Publisert

Et bilde Operaen har lagt ut på sin egen instagramkonto viser en hammer på operataket, plassert ut som reklame for Netflix-serien Ragnarok.

Innlegget får blant andre Forbrukertilsynet til å reagere. Overfor Aftenposten antyder avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad langt på vei at det kan regnes som skjult reklame.

— Påkalt gudenes vrede

— Her er man over i det rommet hvor det foregår en sammenblanding av Operaens eget innhold og annet kommersielt innhold, reklame for Netflix, på Operaens sosiale medier-konto, sier Skjelbostad.

Regelen sier at Instagram-innlegget i så fall skal merkes med reklame.

I testen under bildet fra Operaen står det at «Det er ikke helt klart hva som har skjedd på operataket i dag, men det kan se ut som vi har påkalt gudenes vrede».

— Vurderte å merke det som reklame

Markeds- og kommunikasjonssjef i Operaen Kenneth Fredstie sier til Aftenposten at meningen med innlegget ikke var å lage reklame for Netflix.

— Vi vurderte derfor ikke å merke dette som reklame, men ser i ettertid at vi kunne vært tydeligere overfor publikum om hva anledningen var.

Forbrukertilsynet har ikke har behandlet saken formelt og vil derfor ikke slå fast om innlegget er reklame eller ei.

Powered by Labrador CMS