Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Danske Banks forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand har satt sammen et regnstykke der hun har sammenlignet bruk av el-sparkesyklene med andre fremkomstmidler, med hensyn til hvor mye de ulike koster.
Og konklusjonen er klar: Elsparkesykkel kan være et rimelig alternativ på korte turer, men bruker du dem ofte kan det fort bli dyrt.
— Elsparkesykkelen er betydelig billigere enn for eksempel en taxi-tur i sentrum, og faktisk billigere en enkeltturer med Ruter i sone 1 i Oslo også. Ulempen er at det er høye kostnader for å starte hver tur hos enkelte av aktørene, så uansett om du kun skal kjøre et par hundre meter, vil det koste litt.
— Det betyr at kostnadene fort kan gå i taket hvis du bruker den hyppig, sier Tvetenstrand i en pressemelding fra Danske Bank.
Benytter man for eksempel den nye farsotten 16 ganger i løpet av et år, har man allerede brukt mer penger enn det koster å abonnere på en bysykkel i en hel sesong.
Og suser man rundt mer enn 30 ganger i løpet av en måned har man plutselig brukt mer penger enn et ordinært månedskort hos Ruter koster.
— Selv om det er gøy og effektivt å bruke sparkesykkel bør du med hensyn til lommeboken kanskje vurdere om det finnes andre alternativer på reiseveien din. Et annet aspekt her at det er så enkelt og lite komplisert å komme i gang med en tur på en el-sparkesykkel at man nesten glemmer at det trekkes penger fra kontoen din ved bruk.
— Små og kjappe kostander man ikke tenker for mye over har en tendens til å totalt bli en del penger til slutt, sier Tvetenstrand hos Danske Bank.
Hun viser videre til at dersom man tar foretar to små turer daglig på en el-sparkesykkel i løpet av en arbeidsuke, gjennom en hel måned, vil den endelig prislappen i snitt bli på rundt 1.000 kroner. Gjør man dette gjennom hele vår- og sommersesongen kan man altså ende opp med å betale 4-5.000 kroner.
— Man kunne fått en ganske fin ferietur for disse pengene i stedenfor, påpeker forbrukerøkonomen i Danske Bank.
Priser på «mobilitet» i Oslo:
El-sparkesykkel: 25 kroner (for en gjennomsnittlig tur på ca. 2 km.)
Enkeltbillett med Ruter: 36kroner
Taxitur i sentrum: 272 kroner (snitt mellom 10 selskaper)
Bysykkel i Oslo: 399kroner (per sesong)
Månedskort med Ruter: 750 kroner