� Selv om det er gøy og effektivt å bruke sparkesykkel bør du med hensyn til lommeboken kanskje vurdere om det finnes andre alternativer på reiseveien din, mener forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand. Foto: Christian Boger

Forbrukerøkonom: – Elsparkesykkel kan fort bli dyrt

El-sparkesyklene er årets sommerfarsott i hovedstaden og mange har latt seg lokke til å suse gjennom bygatene. Men bruker du dem mye kan det hele fort bli en dyr affære.

Publisert

Danske Banks forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand har satt sammen et regnstykke der hun har sammenlignet bruk av el-sparkesyklene med andre fremkomstmidler, med hensyn til hvor mye de ulike koster.

Og konklusjonen er klar: Elsparkesykkel kan være et rimelig alternativ på korte turer, men bruker du dem ofte kan det fort bli dyrt.

Billigere enn taxi, dyrere enn månedskort

Forbrukerøkonom Cecilie Tvetenstrand. Foto: Danske Bank / Sturlason

— Elsparkesykkelen er betydelig billigere enn for eksempel en taxi-tur i sentrum, og faktisk billigere en enkeltturer med Ruter i sone 1 i Oslo også. Ulempen er at det er høye kostnader for å starte hver tur hos enkelte av aktørene, så uansett om du kun skal kjøre et par hundre meter, vil det koste litt.

— Det betyr at kostnadene fort kan gå i taket hvis du bruker den hyppig, sier Tvetenstrand i en pressemelding fra Danske Bank.

Benytter man for eksempel den nye farsotten 16 ganger i løpet av et år, har man allerede brukt mer penger enn det koster å abonnere på en bysykkel i en hel sesong.

Og suser man rundt mer enn 30 ganger i løpet av en måned har man plutselig brukt mer penger enn et ordinært månedskort hos Ruter koster.

 - Kan bli en del penger til slutt

— Selv om det er gøy og effektivt å bruke sparkesykkel bør du med hensyn til lommeboken kanskje vurdere om det finnes andre alternativer på reiseveien din. Et annet aspekt her at det er så enkelt og lite komplisert å komme i gang med en tur på en el-sparkesykkel at man nesten glemmer at det trekkes penger fra kontoen din ved bruk.

Elsparkesyklene regjerer i Oslo sentrum. Nylig satte aktøren Tier, som var rimeligst, opp prisen. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

— Små og kjappe kostander man ikke tenker for mye over har en tendens til å totalt bli en del penger til slutt, sier Tvetenstrand hos Danske Bank.

Hun viser videre til at dersom man tar foretar to små turer daglig på en el-sparkesykkel i løpet av en arbeidsuke, gjennom en hel måned, vil den endelig prislappen i snitt bli på rundt 1.000 kroner. Gjør man dette gjennom hele vår- og sommersesongen kan man altså ende opp med å betale 4-5.000 kroner.

— Man kunne fått en ganske fin ferietur for disse pengene i stedenfor, påpeker forbrukerøkonomen i Danske Bank.

Priser på «mobilitet» i Oslo:

El-sparkesykkel: 25 kroner (for en gjennomsnittlig tur på ca. 2 km.)

Enkeltbillett med Ruter: 36kroner

Taxitur i sentrum: 272 kroner (snitt mellom 10 selskaper)

Bysykkel i Oslo: 399kroner (per sesong)

Månedskort med Ruter: 750 kroner

Powered by Labrador CMS