Vy legger seg nå mer på linje med Ruter, som driver kollektivtransporten i Oslo og omegn, når det kommer til billettkontroll.

Erkjenner altfor streng billettkontrollpraksis

Snur etter kritikk og skal bruke skjønn i billettkontrollen.

Publisert

Vy erkjenner at de har hatt en altfor streng praksis knyttet til billettkontroller og skal nå gjøre endringer fremover.

– Vi ser at den praksisen vi har hatt er for streng. Vi ser at den gir en del uheldige konsekvenser for kundene våre som vi ikke ønsker å ha, sier konserndirektør Erik Røhne i Vy til Aftenposten.

Vy har tidligere operert med en praksis der man enten har gyldig billett, eller ikke har gyldig billett, men framover skal Vy-kontrollører kunne bruke skjønn ved åpenbare feilkjøp. 

Større kundeorientering

De skal i tillegg utvise et visst skjønn dersom en kunde har glemt å kjøpe billett, men kan vise til god kjøpshistorikk.

Dermed legger Vy seg mer på linje med Ruter, som driver kollektivtransporten i Oslo og omegn.

– Vi ser at de ligger foran oss når det gjelder en større kundeorientering på dette området, sier Røhne.

Fortsatt strengt

Røhne ser for seg at endringen vil tre i kraft i løpet av noen uker. Han understreker imidlertid at Vy fortsatt skal være strenge, siden det er høy snikprosent på togene deres.

– Men vi skal være rettferdige, sier han.

Powered by Labrador CMS