Administrerende direktør Espen Berger i Eplehuset (t.v.), HR-sjef Nadja Sørensen i Eplehuset og butikksjef Anders Skjøstad i Eplehuset Storgata utenfor Eplehuset i Storgata 17. Etter trikkekrasjen for over et par uker siden, er det nå igjen aktiv butikkdrift i lokalene.

Trikken braste inn i sentrumsbutikken. Nå tar de imot kunder igjen: – For oss har det vært litt rart å se arbeidsplassen vår på denne måten

– Vi har skilt av deler av butikken, slik at det er mulig å ta imot kundene igjen, men butikken er mindre, og vi har mindre plass, sier butikksjefen.

Publisert

Det gikk hardt utover lokalet til Eplehuset sin butikk i Storgata 17 da en trikk på linje 19 i retning Majorstuen tirsdag den 29. oktober sporet av og traff butikken med stor kraft.

Drøye to uker etter hendelsen, kunne Eplehuset melde at de torsdag åpnet butikken i Storgata igjen med normale åpningstider. Riktignok bare delvis, og i en litt annen form.

En god del av trikkens forpart havnet inn i butikklokalet i forbindelse med trikkeavsporingen.

Ingen ansatte eller kunder skadd

Trikkeavsporingen etterlot lokalet og inventaret med omfattende skader, og oppryddingen har tatt tid, ifølge Eplehuset.

Trikkeføreren og tre andre personer ble lettere skadd i sammenstøtet, men ingen av dem som var på jobb i Eplehuset-avdelingen eller kundene i butikken den aktuelle tirsdagen da ulykken inntraff, kom fysisk til skade.

Personell fra brannvesenet i arbeid rundt trikken kort tid etter at den braste inn i Eplehusets lokaler.

«I lokalet var det ingen personer som oppholdt seg i nærheten av skadestedet på det aktuelle tidspunktet, og ingen var direkte vitner til kollisjonen. Eplehusets ansatte er ivaretatt av interne ressurser, ledelse, helse- og kriseteam. Etter forholdene er de ansatte i god behold, men er naturligvis preget av situasjonen», oppsummerte Eplehuset i en uttalelse dagen etter ulykken.

Eplehuset oppga samtidig at de hadde delt overvåkningsmateriale med myndighetene.

Administrerende direktør Espen Berger i Eplehuset (t.v.), HR-sjef Nadja Sørensen i Eplehuset og butikksjef Anders Skjøstad i Eplehuset Storgata er glade for å kunne ta imot kunder i Storgata igjen.

Butikkens ansatte har i mellomtiden arbeidet i andre avdelinger i Eplehuset, som er leverandør av Apple-produkter samt tilbehør og tjenester knyttet til disse i Norge.

– For oss har det vært litt rart å se arbeidsplassen vår på denne måten, både i nyhetsbilde og i sosiale medier, konstaterer Anders Skjøstad, butikksjef for Eplehuset Storgata, som er glad for å få tilbake arbeidsplassen sin, i en pressemelding.

– Skal tas godt vare på

– Det er ulikt hvordan vi mennesker reagerer på kriser, og vår jobb som arbeidsgiver er å ivareta både de som var til stede i butikken, men også de øvrige medarbeidere. Dette inkluderer støtte, omsorg og oppfølging både fra oss og bedriftshelsetjeneste, uttaler HR-sjef i Eplehuset, Nadja Sørensen.

– Vår første prioritet har vært medarbeiderne våre, og de har vært viktige i beslutningen om når vi skal åpne for kundene våre. Vi skal fortsatt ta godt vare på våre medarbeidere i tiden fremover, fortsetter hun.

Slik så fasaden til Eplehuset-butikken i Storgata ut tidligere denne uken. Torsdag åpnet butikken delvis igjen.

Ikke full gjenåpning

– Vi har skilt av deler av butikken, slik at det er mulig å ta imot kundene igjen, men butikken er mindre, og vi har mindre plass til å oppleve alle produktene våre. Vi har fortsatt en jobb å gjøre med oppussing før vi kan åpne butikken slik den var, forklarer butikksjefen.

Tidspunkt for fullstendig gjenåpning er for tidlig å si noe om.

– Vi skal gjøre det vi kan for at opplevelsen av å besøke oss er like god, lover Espen Berger, administrerende direktør i Eplehuset.

Den smadrede trikken med Apple-produkter i bakgrunnen i Eplehuset-avdelingen den braste inn i.

– Jeg vil gi en stor takk til alle involverte i håndtering av situasjonen. Når en uventet hendelse skjer, er jeg stolt av både handlekraft og samhold som utvises. Våre prioriteringer vil fortsette å være å gi støtte, trygghet og oppfølging til våre medarbeidere, sa den administrerende direktøren dagen etter ulykken.

Sporveien på besøk

Eplehuset opplyser at representanter fra Sporveien har besøkt butikken og de ansatte butikken i Storgata.

– Ulykken i Storgata er alvorlig, og det gjorde inntrykk på oss å møte de ansatte som var i butikken den dagen, uttaler Even Roland Sollid, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Sporveien Trikken AS.

Like etter trikkeavsporingen informerte Sporveien om at de umiddelbart ikke hadde informasjon som tilsa at feil med de nye trikkene eller infrastrukturen hadde forårsaket ulykken, men understreket samtidig at en fullstendig granskning vil ta tid.

Oslo-politiet informerte tidligere denne uken om at trikkeføreren, som er siktet for brudd på vegtrafikkloven, ennå ikke var avhørt. Det er torsdag klart at avhøret vil skje fredag.

Powered by Labrador CMS