Per Øivind Eriksens blogg om Ensjø har engasjert, og den har drevet folkeopplysning. Nå takker han av, og går inn for enklere informasjon på facebook.
Per Øivind Eriksens blogg om Ensjø har engasjert, og den har drevet folkeopplysning. Nå takker han av, og går inn for enklere informasjon på facebook.

Kunne jeg ikke sette Ensjø i overskriften, var det ingen nyhet for bloggen

Ensjø aktuell informasjon legges ned, men mannen bak, Per Øivind Eriksen, lover å fortsette og ikke slutte å bry seg om Ensjø. Nå hopper han over til en enklere presentasjon av sakene via Facebook.

Publisert

I 13 år har Per Øivind Eriksen laget bloggen Ensjø Aktuell informasjon. Der har ensjøboerne og andre kunnet finne nytt om byggesaker og reguleringsvedtak på Ensjø. De har også kunnet lese om svaneungene i Hovindammen og deres strevsomme utflukter til fots til Teglverksdammen.

Siden starten for tretten år siden har Ensjø Aktuell Informasjon lagt ut nær to tusen saker. Det er ikke mangel på nyheter som gjør at Eriksen nå velger å avslutte bloggen.

En skjermdump med de siste nyhetene på bloggen Ensjø Aktuell informasjon
En skjermdump med de siste nyhetene på bloggen Ensjø Aktuell informasjon

Leses av både byråkrater, politikere og naboer

— Jeg skal ikke slutte å informere. Jeg legger ned bloggen, men vil fortsette å legge ut saker i en enklere og mer tabloid form på Facebook. Jeg begynner å bli «gammel», og det tar mye tid å publisere slik jeg har gjort, sier Eriksen.

Artiklene på bloggen har som regel lenker til de aktuelle etatene i kommunen. Eriksen har ikke publisert etter Vær varsom-plakaten, og er ikke redaktør.

— Dette har vært en blogg. Artiklene speiler mitt syn. De er basert på fakta. Jeg vet at både politikere og byråkrater i kommunen leser bloggen. Det gjør også utbyggere, sier Eriksen.

Ensjø Aktuell informasjon har vist seg å være nyttig for folk på Ensjø. Den har engasjert og den har opplyst, og den har sikkert irritert utbyggere som har villet planlegge i det stille.

Bilbyen

Fra femtitallet utviklet Ensjø seg sakte men sikkert til å bli «bilbyen», stedet der byens bilforhandlere holdt til. På ettermiddageneS, etter arbeidstid, lå store deler av Ensjø forlatt. Bare skumle vakthunder lusket mellom bilene som stod parkert hos bilforhandlerne nedover i Gladengveien

Eriksen flyttet til Ensjø i 1999. Da var det ikke bygget mange nye boliger der siden 50-tallet.

Ensjø T-bane slik den ser ut i dag
Ensjø T-bane slik den ser ut i dag

Ensjøplanen forandret det meste

Ensjøplanen kom i 1999 og ble vedtatt politisk i 2004. Da var Eriksen medlem av styret i sameiet der han bor og aktiv i lokalpolitikken. Han lette ofte etter informasjon til eget bruk, og tenkte at planene kommunen og utbyggere hadde for nærmiljøet, var noe flere burde få vite om.

Det han fikk se var utbyggeres planer om å bygge høye bygninger mellom Kampen og Ensjø. Ensjøplanen ble vedtatt i 2004, og flere store reguleringsplaner var klare i 2007 og 2009. Der hvor bilfirmaet Røhne og Selmer (Ford) i 1965 bygget Nord-Europas største og beste bilhus, reiser det seg nå bygninger som skal romme 206 leiligheter.

Når heisekranene er på plass, er det for seint

— Det er viktig for folk å komme tidlig inn i prosessen. Den siste saken jeg la ut på Facebook i dag var om et oppstartsmøte om bygging av en ny skole i Grenseveien. Det er så tidlig man må komme inn i sakene. Når heisekranene og gravemaskinene er på plass, er det altfor seint, sier Eriksen.

For mange er det et hinder å komme seg inn på Oslo kommunes sider for derfra å finne riktig etat, og deretter finne den aktuelle saken. Eriksens blogg har gjort kommunens sider mindre mystiske. Bloggen har bidratt til at det er flere øyne som følger med.

— Jeg vil rose plan- og bygningsetaten. Sidene deres er lette å finne fram i og det er lett å abonnere på saker som interesserer deg. Saken du abonnerer på kommer automatisk på e-post hver morgen, sier Eriksen.

Enda et høyhus settes opp mellom T-banen og Gjøvikbanen. Høyhusene ved Ensjø T-bane ble vedtatt bygget til Eriksens skuffelse.
Enda et høyhus settes opp mellom T-banen og Gjøvikbanen. Høyhusene ved Ensjø T-bane ble vedtatt bygget til Eriksens skuffelse.

Den største skuffelsen

Hans største skuffelse i løpet av de tretten årene var da det i 2015 ble gitt tillatelse til å bygge flere høyhus på 12 til 17 etasjer ved Ensjø T-bane.

— Alle jeg kjenner, kanskje med unntak av utbyggerne og politikerne var veldig i mot høyhusene. Ensjø er dessuten et sted hvor kommunen selv har bestemt at det ikke skal bygges høyhus, så man brøt sitt eget vedtak. Etter den saken var jeg skuffet og irritert. Jeg måtte rett og slett ta en kort pause fra bloggen min på slutten av 2015, forteller han.

NRK til Ensjø

— Det kom overraskende på meg og mange andre, også politikere, at NRK havnet på Ensjø. De ville først ha en tomt nede ved det gamle Munch-museet. Tomta de endte opp med er mye finere. Jeg tror NRK vil gi mer liv til Ensjø. Det vil komme arbeidsplasser og mange nye mennesker komme til å bruke Ensjø som handleområde, sier Ensjø-entusiast Eriksen.

Ensjø Aktuell Informasjon har dekket et lite geografisk område på cirka 830 000 kvadratmeter. Eriksen har ikke drevet med salg av redaksjonell reklame eller promotering av kommersielle virksomheter utover det som har nyhetens interesse. Han har holdt seg mye til det han selv kaller kjedelige, men viktige saker for nabolaget.

— Den nå nedlagte bloggen har hatt som mål å fremsnakke og promotere Ensjø. Det er en flott del av byen og det begynner å bli flott på Ensjø, sier han.

Powered by Labrador CMS