DEBATT
– Vi får høre at Oslo var den eneste storbyen i verden som kuttet utslipp. Hvordan måles dette? Og når ingen andre gjør det, hva er da vitsen? spør Inger Thorbjørnsen, fra Industri- og næringspartiet.
Foto: André Kjernsli / Privat
– Vi i Industri- og Næringspartiet er ikke klimafornektere
Vi ser at klima er i endring, men tar ikke stilling til hvor mye som er menneskeskapt. Vi får høre at Oslo var den eneste storbyen i verden som kuttet utslipp. Hvordan måles dette og hva er vitsen?
Jeg sitter med Emanuel Smáris innlegg i VårtOslo, hvor han
sier: «Når alternativet er et Høyre som vil samarbeide med klimafornekterne i
Industri- og Næringspartiet, blir valget veldig lett for oss som er opptatt av
klima».
Dette er en noe underlig påstand og kan ikke stå uimotsagt.
Det er gledelig, som Smári peker på, at man har fått til
lavere priser for kollektivreiser. Vi i Oslo INP har blant annet følgende i
vårt program: «Uføre og barn opp til 16 år skal vederlagsfritt få benytte
kommunens kollektivtilbud, og INP ønsker generelt å senke prisene.»
Ikke klimafornektere
Vi i INP er ikke klimafornektere. Vi ser at klima er i
endring, men tar ikke stilling til hvor mye som er menneskeskapt.
Smári skriver videre at Oslo var den eneste storbyen i
verden som kuttet utslipp. Hvordan måles dette? Og når ingen andre gjør det,
hva er da vitsen? Oslo er ikke et lukket rom.
Hvis vi tar med norsk skog i vårt klimaregnskap, som alle
andre land gjør i sitt regnskap, er Norges klimamål mer enn nådd. Dette er
altså bare symbolpolitikk.
Vi har mange oppgaver som er viktige å ta tak i når vi skal
vurdere FNs bærekraftsmål. Et av dem er reduksjon og forhåpentligvis
avskaffelse av fattigdom – og den har jo økt på Arbeiderpartiets vakt.
Med livet som innsats
Et annet viktig mål bør være at Oslo skal være en
inkluderende by for alle. Det er den ikke i dag: På grunn av alle syklende på
fortauene og i gågatene er det med livet som innsats å være gående, ikke minst
hvis du er handicappet, har med barnevogn, er svaksynt eller blind. Det er ikke
bare å skvette unna når et sykkelstyre treffer. Her er det mye å ta tak i.
Jeg vil oppfordre alle velgere til å lese Oslo INPs program
og selv gjøre seg opp sin egen mening.
Vi ønsker en levende og pulserende by med handel, noe som
krever regulert ferdsel og fremkommelighet, også for bilene og turistene. Vi
vil ha en åpen og inkluderende by for alle.