Gutta i vann og avløp beundrer den nyinnkjøpte elsykkelen. Terje Gåserud er prøvekanin. Til venstre, sykkelselger Hans Håvard Kvisle. Foto: Vegard Velle

Nå vil staute fagarbeidere i vann og avløp sykle på elsykkel

Publisert

Lykkelige kommuneansatte setter seg i disse dager på elsykler innkjøpt av kommunen. Syklene skal erstatte bilkjøring i jobben.

I disse dager leveres 135 elsykler til ansatte i Oslo kommune. Ansatte i vann- og avløpsetaten og helsesøstre på hjemmebesøk hos nyfødte vil være blant dem som nå skal bytte ut bil med sykkel – der de kan.

– Syklene skal vi bruke når vi reiser rundt på befaring på anleggene eller når vi skal på byggemøter. Det blir nok noen turer i uka, sier Øyvind Johansen, funksjonsleder på kjørekontoret til vann og avløp.

En del av sykkelsatsingen

Vann og avløp har kjøpt inn til sammen seks elsykler som de vil komme seg rundt på, for eksempel til hovedkontoret i Herslebsgate. Tjenesten har også kjøpt inn flere elbiler.

Fagarbeider Terje Gåserud, i vann og avløpsetaten, tester ut den nye sykkelen. Foto: Vegard Velle

Som en del av sykkelsatsingen har byrådet øremerket midler til investeringer som fremmer sykling i Oslo – i tillegg til å etablere en sykkelvennlig infrastruktur. Alle kommunale virksomheter kan søke om investeringsstøtte til sykler og sykkelparkering. Blant de som får sykler i disse dager er hjemmetjenesten, jordmødre, helsesøstre, barnevernet, parkforvaltningen og vann- og avløpsetaten.

Sykkelens svar på Mercedes

Hans Håvard Kvisle, i Evo elsykler, kan informere at kommunen har bestilt 200 elsykler fra firmaet hans. – Kommunen ønsket seg en elsykkel som var komfortabel, driftssikker, trengte lite vedlikehold og som kunne brukes av både menn og kvinner.

Han forteller at sykkelen kommunen endte opp med var en elsykkel levert av tyske Riese og Müller, sykkelens svar på Mercedes Benz. Ny pris er 38.000, men kommunen fikk kvantumsrabatt.

Jan Tore Bottolfs på sykkel, flankert av Terje Carlsen. Begge kjører til vanlig suge- og spylebil. Foto: Vegard Velle

Håper elsykkelen blir brukt

Ifølge Kvisle går batteriet ca fem til åtte mil før det må lades opp. Og det varer i gjennomsnittlig fire år. Dekkene har punkteringsbeskyttelse, på styret er det kilometerteller og både gaffelen og setet er dempet. På siden av sykkelen står det «Oslo kommune. Vann- og avløpsetaten».

– Jeg håper den blir brukt, for det er ingen glede i å selge sykler som ikke blir brukt, sier Kvisler. – Ja, hvis de ikke blir slitt, får dere jo ikke solgt flere, repliserer Øyvind Johansen.

Miljøbyråden bruker selv elsykkel

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg oppgir at Rådhuset har anskaffet åtte elsykler.

Lan Marie Berg Nguyen. Foto: Susanne Skaug

– Elsykkel er et flott alternativ for alle som har tjenestereiser i Oslo. Ofte er sykkelen den raskeste og enkleste måten å reise på, og med elektrisk hjelp så blir motbakkene nesten like morsomme som nedoverbakkene.

Ifølge Nguyen Berg er målet at 25 prosent av alle hverdagsreiser i Oslo skal skje med sykkel.

– Jeg sykler selv til alle tjenestereiser jeg kan i Oslo og ligger nok godt over 25 prosent sykkelandel i mine reiser totalt. Til de korteste turene bruker jeg min vanlige sykkel, men på litt lengre turer eller hvis jeg skal til et sted med mye motbakker på veien, bruker jeg elsykkel.

Powered by Labrador CMS