Det befinner seg inntil 9.000 elsparkesykler i hovedstaden nå i lavsesongen januar.
Det befinner seg inntil 9.000 elsparkesykler i hovedstaden nå i lavsesongen januar.

Elsparkesykkel-firma har blitt pengemaskin

Den norske hovedstaden er blitt en pengemaskin med 70 prosents margin for det svenske elsparkesykkelselskapet Voi, ifølge en selskapspresentasjon.

Publisert

Oslo kjemper med Paris om å være Europas største marked for elsparkesykler, målt i antall turer, ikke justert for befolkning. Dette baserer Voi på trafikkdata fra det uavhengige analyseselskapet Fluctuo og egeninnsamlet informasjon, skriver Dagens Næringsliv.

Etterspørselen etter Voi-elsparkesyklene skal være mer enn sju ganger høyere i Oslo enn i andre europeiske hovedsteder, og henholdsvis dobbelt og fem ganger så stort som i viktige markeder som Stockholm og Berlin.

Byen med flest elsparkesykler

For tredje kvartal melder Voi om en justert driftsmargin på 70 prosent i Oslo, med investeringskostnader og hovedkvarter i Stockholm holdt utenfor.

Det finnes ingen samlet oversikt over antallet sparkesykler i Oslo, men ifølge analyseselskapet Fluctuo, som måler tilbudet fra fem av seks leverandører, befinner det seg inntil 9000 elsparkesykler i hovedstaden i januar, som er lavsesong. Det gjør Oslo til den byen i Europa med flest sparkesykler per innbygger.