Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
— Det er tillatt å sykle på fortau hvis det ikke er mange gående der og det kan skje uten å være til fare eller hinder for gående. Sykler man forbi gående på fortauet, skal det skje i tilnærmet gangfart, sier Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening.
Han mener det er viktig med godt kjørevett i en tid hvor antallet syklister har gått kraftig opp.
— Trafikken er en arena for samhandling mellom alle trafikantgrupper, ikke en førstemann-fram-konkurranse.
Andersson og syklistforeningen nevner et par regler de mener syklistene burde kjenne til.
— Vi har fem råd som bør følges:
Finnes det noen regler som få syklister følger?
— Det finnes egne særskilte trafikkregler for syklende. Disse reglene varierer noe etter hvor man sykler. Og i veien skal syklister følge vanlige trafikkregler for kjørende, sier han.
Hos lovdata finnes en oversikt over trafikkregler for kjørende, syklende og gående. Her er et knippe regler for syklister som kanskje ikke er like kjent for alle som suser nedover veiene om dagen.
På veg med fartsgrense 60 kilometer i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare, står det i § 7. Den som vil kjøre forbi til høyre for sporvogn ved holdeplass uten trafikkøy, skal stanse og gi fri veg for passasjerer som stiger av eller vil stige på, står det også i § 9.
På gågate eller gatetun må det ikke kjøres fortere enn i gangfart, står det i § 9.
Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant, står det i § 15.
Ifølge Andersson er det ikke bare en enkel sak å etablere et felles sett med regler for alle syklende.
— En del syklister etterlyser et fellessett av regler og normer for den sammensatte gruppen av syklende vi nå ser, med folk som skal sakte og fort fram og som sykler på fortau og i veibanen.
— Vi har ingen etablert sykkelkultur i Norge, og dette er noe vi må jobbe med. Samtidig er det behov for et taktskifte, et mest mulig adskilt sykkelveinett, noe være som vil sikre tryggere og mer forutsigbar framkommelighet, sier han.
Andersson mener alle, men også syklistene, har et ansvar i å bidra til trygg ferdsel i trafikken.
— Det er viktig at alle trafikanter respekter trafikkreglene og avpasser kjøringen etter forholdene. Da bidrar du til et forutsigbart trafikkbilde, og det gjør turen og byen hyggeligere og tryggere for alle.
— Mens bilister må ta spesielt hensyn til myke trafikanter, må alle som sykler – og bruker elsparkesykler – huske på at det fins mykere trafikanter enn dem selv, nemlig de gående, sier han.