Et flertall av Oslos innbygger vil ikke forby elsparkesykler, men støtter en strengere regulering.
Et flertall av Oslos innbygger vil ikke forby elsparkesykler, men støtter en strengere regulering.

Overveldende flertall mot elsparkesykkel-forbud i Oslo

Ni av ti spurte osloborgere vil ikke forby elsparkesykler, men de ønsker strengere regulering av de elektriske doningene velkommen.

Publisert

Det kommer til å være så mange som 25.000 elsparkesykler i Oslos gater i sommer, skriver Aftenposten.

Byrådet ønsker i en forskrift å stramme inn reglene for selskapene som leier ut slike sykler. Ett av forslagene i forskriften som er ute på høring, er en maksgrense på 8.000 elsparkesykler til utleie i hele byen. Det er godt over en halvering av det som er tilbudet i dag, ifølge avisen.

Reguler strengere

Hele 73 prosent mener reglene for utleie av elsparkesykler bør reguleres strengere enn i dag, viser en undersøkelse Norstat har gjort for Aftenposten. 15 prosent mener reguleringene kan være som de er i dag.

Kun 9 prosent støtter et forbud, mens 3 prosent mener det ikke trengs noen form for regulering.

Tak på elsparkesykler

Byrådets reguleringsønske får en blandet mottakelse hos utleieselskapene. Vois norgessjef har omtalt maksgrensen som en «katastrofe», mens norgessjefen i en annen elsparkesykkelgigant er uenig med sin konkurrent:

– Å la være å regulere bransjen ville på lang sikt blitt en katastrofe. Vi støtter forslaget til byrådet 100 prosent. Et tak på 8.000 elsparkesykler i byen vil gi mer ordnede former for parkering. Det ligner også mer på antallet vi ser i andre europeiske byer, sier Fredrik Timell i Lime.

Powered by Labrador CMS