Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
DEBATT
La meg starte med et godt eksempel: I 2018 bestemte
byrådsleder Raymond Johansen (Ap) at kommunen skulle ta over
avfallshåndteringen i hovedstaden. Høyre-byrådet hadde i 2015 lagt
avfallsinnsamlingen ut på anbud, og Veireno ble utpekt.
På de tre første månedene etter Veirenos overtagelse mottok renovasjonsetaten i Oslo nærmere 30.000 klager på manglende avfallshenting.
Resultatet fra 2022 etter at søppelinnhentingen ble kommunal, er at klagetallene i avfallsinnsamlingen er på sitt laveste siden 2015. Antall klager er redusert med 20 prosent sammenlignet med fjoråret (2021).
Også andre tall peker i riktig retning. Antall brudd på arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser har gått kraftig ned. Tallene er mer enn halvert fra 2021 til 2022. Fra å ligge på over 70 arbeidsmiljøbrudd i uken i tidsrommet hvor det stormet som verst under Veireno-skandalen, til kun 56 brudd i året i 2022. Langt flere jobber dessuten heltid i renovasjons- og gjenvinningsetaten nå.
I et møte med renovasjons- og gjenvinningsetaten spør byrådslederkandidat fra Høyre, Eirik Lae Solberg, etaten om «benchmarking», det vil si kostnadsnivået etaten har sammenlignet med andre aktører som driver samme tjenester.
Det er her problemet med Høyres politikk ligger. Under Veireno-anbudet fra Høyre ble pris vektlagt betydelig mer enn kvalitet. Ved at kommunen overtok ansvaret, ble kvalitet, arbeidsmiljø og ryddige arbeidsforhold vektlagt.
Høyre snakker om at kommunen må drives mer effektivt, men i realiteten betyr det: Hvordan kan kommunen kjøpe tjenester til lavest mulig pris? Lavest mulig pris betyr lavere lønn, dårligere kvalitet, og færrest mulig krav. Veireno-skandalen viste oss alle negative sider ved å sette viktige kommunale oppgaver ut på anbud.
Jeg er glad for at byrådet med Raymond Johansen (Ap) i spissen tok tilbake driften og fredet søppelhentingen fra konkurranseutsetting. Resultatene er gode: Flere i Oslo er fornøyde, færre klager og arbeidsmiljøet er betydelig forbedret.