DEBATT
Hvis man absolutt må ha noe konkret å kutte i, kan man jo nevne at kostnadene for bygging av anlegget for karbonfangst og lagring på Klemetsrud er budsjettert til tre milliarder kroner fordelt på 2025 og 2026, sier Jørn Kristian Baltzersen.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB og privat
– Vi trenger at Oslo og andre kommuner presser hverandre til utgiftsreduksjoner
Vi trenger at kommuner presser hverandre til utgiftsreduksjoner. Ikke minst ville Høyre, som ikke har troverdighet i slanking av offentlige budsjetter, kunne vise frem sitt utstillingsvindu Oslo.
Budsjettidene er over
oss. Det betyr ikke bare forslag til statsbudsjett, men også kommunebudsjetter. Størst av dem alle er Oslo-budsjettet.
Høyre i Oslo har lovet
å fjerne eiendomsskatt på bolig i løpet av perioden. Noe mer enn eiendomsskatt
kunne de visst ikke kutte. Men nå har staten hjulpet dem med å kutte.
Tilsynelatende! Formuesskatten til kommunen halveres over to år. Til staten
økes den tilsvarende.
Utbytte- og
gevinstskatten endres fra å fordeles mellom stat, fylke og kommune til å gå kun
til staten. Som kompensasjon økes andelen av inntektsskatten for øvrig som går
til fylke og kommune, samt rammetilskuddet fra staten.
Fører til kutt
Byrådet i Oslo ser at
Oslo kommune har en forholdsvis stor andel av formuesskatt og skatt på
eierinntekter. Oslo kommune taper derfor på denne omleggingen.
Ifølge byrådet selv er
skattereduksjonen på ca. 2,4 milliarder i 2025, og den øker til ca. 3,5
milliarder i 2026. Byrådet har selv fremlagt dette som del av grunnlaget for at
kommunen må kutte på utgiftssiden. Når økning i rammetilskudd trekkes fra, blir
det ca. 150 millioner redusert i 2025, som øker til ca. 530 millioner i 2026.
Det er godt mulig at
dette stemmer. Men hvis man ser på forslaget til kommunebudsjett med
økonomiplan, øker totalsummen av skatt på inntekt og formue til kommunen og
rammetilskudd fra staten med litt over fem prosent. Totale generelle
driftsinntekter øker med rett i underkant av 4,5 prosent.
Kunne kuttet i inntektsskatten
Det er godt mulig at
det allikevel er noe som kuttes, men byrådet burde absolutt utfordres på hva
det her er som er kutt. 4,5 prosent er Finansdepartementets forventede
lønnsøkning for 2026. Det lyder ikke som at budsjettet kuttes totalt sett.
Men la oss anta at det
er noe som kuttes. Da er det interessant at kommunen klarer å kutte når det
kommer en skatteomlegging fra statens side. Før omleggingen hadde de kun planer
om å kutte i eiendomsskatten, ingen andre skatter.
Hvis staten hadde
kuttet mer enn formueskatten, kan vi være sikre på at kommunen hadde funnet
steder å kutte. Da kunne de også kuttet uten innstramninger fra statens side.
Dermed kunne de kuttet i inntektsskatten.
Da ville vi fått i gang
skattekonkurranse på det sentrale Østlandet, ikke bare i Bø i Vesterålen og
Sande på Møre.
Vi trenger
skattekonkurranse
Den reduserte
formuesskatten i de to kommunene er sannsynligvis en viktig årsak til
omleggingen av fordelingen av formuesskatten. Men kommunene, inkludert fylkeskommunene,
kan faktisk også redusere inntektsskatten. Og vi trenger skattekonkurranse som
et viktig middel for å få offentlige utgifter ned.
Man skal være
forsiktig med å påstå at om du klarer ett kutt, så klarer du to, men la oss se
på om Oslo kommune kunne kuttet inntil en hel milliard kroner til.
Da ville det vært rom
for å fjerne eiendomsskatten på bolig i sin helhet (665 millioner) og ett
promillepoeng i inntektsskatten (inntil 307 millioner). Det ville redusert
veksten i de generelle driftsinntekter til 2,9 prosent, få promillepoeng under
forventet prisvekst.
Ett promillepoeng
lavere inntektsskatt er ikke mye å skrive hjem om, men det ville vært
oppsiktsvekkende og nyvinnende som et avvik fra Stortingets fastsatte
maksimalsats for inntektsskatten.
Lar skattebetalerne få
beholde mer
Kun 2,9 prosent vekst
ville også kunne kalles et realkutt, da det er lavere enn forventet prisvekst,
både hos Finansdepartementet (tre prosent) og Statistisk sentralbyrå (3,3
prosent).
Hva kan man kutte i?
Det burde ikke være vanskelig. Kommuner klarer å kutte hvis de får lavere
rammer fra staten. Da burde det la seg gjøre å kutte også når man ikke har det
presset, rett og slett for å la skattebetalerne få beholde mer.
Men hvis man absolutt
må ha noe konkret å kutte i, kan man jo nevne at kostnadene for bygging av
anlegget for karbonfangst og lagring på Klemetsrud er budsjettert til tre
milliarder kroner fordelt på 2025 og 2026.
Det var rom for kutt
Nå har vi til og med
fått antydninger om at det kommer flere kutt i tilleggsinnstillingen til budsjettet fra
byrådet, rundt en milliard. Men så kom forslag om ekstrabevilgninger fra regjeringen, hvor Oslo kommune får ca.
0,65 milliarder.
Byrådet lover ytterligere
kutt, og det viser at det var rom også for kutt uten innstramninger fra statens
side. La oss si det blir 400 millioner i ytterligere kutt uten ytterligere
skattereduksjon. Da kan vi få inntil 1,4 milliarders kutt med mitt forslag. Det
burde la seg gjøre.
Ville vært mer troverdig
Vi trenger at kommuner
presser hverandre til utgiftsreduksjoner.
Ikke minst ville
Høyre, som ikke har troverdighet i slanking av offentlige budsjetter, kunne
vise frem sitt utstillingsvindu Oslo, der man har våget å sette inntektsskatten
lavere enn Stortingets makssats for første gang på mange årtier, kanskje som
den aller første kommunen. I tillegg til at veksten ville vært lavere enn
prisveksten.
Slik handling ville
vært langt mer troverdig enn snakk om at neste gang de kommer i
regjeringsposisjon, skal de ta esende offentlige budsjetter på alvor. Få
skattekonkurransen i gang!