Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
Det kan bli flertall på Stortinget for å gjenåpne kollektivfelt for elbiler inn mot Oslo
Regjeringen må ta initiativ overfor Vegvesenet om å åpne kollektivfeltet på E18 fra Asker til Sandvika for elbiler med passasjerer, krever flere partier. Det åpnes også for videre gjenåpning til Oslos bygrense.
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor Statens vegvesen om å åpne kollektivfeltet på E18 fra Asker til Sandvika for elbiler med passasjer i rush. Samkjøringskravet skal ikke gjelde for elvarebiler og lastebiler», heter det i en fersk innstilling fra transportkomiteen på Stortinget.
Et flertall i komiteen bestående av Frp, Høyre, SV og Venstre stiller seg bak innstillingen, men disse partiene har ikke flertall i stortingssalen.
Minst to passasjerer i rushtiden
Med støtte fra for eksempel Rødt, vil saken få flertall når den skal voteres over i Stortinget 14. november.
Flertallet i komiteen ber også om at regjeringen tar initiativ overfor Statens vegvesen om å vurdere å åpne kollektivfeltet på E18 videre inn fra Sandvika til Oslo for elbiler med minst to passasjerer i rushtiden.
Dette skal heller ikke gjelde for elvarebiler og lastebiler.
– Vi er godt fornøyd med at flertallet i komiteen også har innsett at køkaoset på veiene i og rundt Oslo har fått svært negative konsekvenser for folk og bedrifter, sier Frps Frank Sve, som tok initiativ til å behandle saken i komiteen.
– I tillegg har det rammet særlig lokalmiljø i Asker og Bærum som har opplevd en sterk vekst på lokalveiene, som er en fare for trafikksikkerheten, sier Sve.
Stengt Ring 1
Flere kollektivfelt på vei inn mot Oslo ble 6. mai stengt for elbiler i forbindelse med at Ring 1 i hovedstaden er stengt i tre år på grunn av byggingen av nytt regjeringskvartal.
Senere snudde Vegvesenet og Samferdselsdepartementet og ble enige om å åpne opp kollektivfeltet i helgene. Nå ønsker altså flertallet i transportkomiteen en ytterligere åpning.
Flere tiltak vurderes
Regjeringen har allerede igangsatt arbeid med tiltak for å øke togkapasiteten i rushtiden, sier Sps Sigbjørn Gjelsvik, som er leder for transport- og kommunikasjonskomiteen.
– Å åpne Flytoget for pendlere i rushtiden er et av tiltakene som vurderes, sammen med blant annet å erstatte enkelte flytogavganger med flere Vy-tog på strekningen, sier Gjelsvik.
– Det ville være veldig synd om det arbeid som regjeringen allerede har satt i gang sammen med lokale aktører for etablering av tungbilfelt også vest for Oslo, nå skulle bli reversert, sier han.