DEBATT

Bjørn Roger Trollnes, TT-bruker ved Oslo Taxi
– Jeg mistenker at endringen i drosjeforskriften er årsaken til problemene, da antallet løyver tilknyttet Oslo Taxi har gått ned til tross for at løyver generelt har skutt i været, sier Bjørn Roger Trollnes.

– Men viktigst av alt er billig taxi

Liberaliseringen av drosjenæringen skulle gi billigere drosjeturer og større valgfrihet. For mange som er avhengige av drosjetransport, som meg som er praktisk blind og TT-bruker (tilrettelagt transport) i Oslo, har det derimot ført til et mye dårligere tilbud.

Publisert

I går måtte jeg avlyse tannlegebesøket for min seks år gamle datter da ingen drosje dukket opp etter bestilling hos Oslo Taxi.

Dette er ikke første gang slike problemer oppstår; tidligere har vi ventet nesten en time påaa flytaxi som var forhåndsbestilt. Sist sommer ventet vi to timer i barnehagen før noen tok turen. Og dette er bare et par eksempler på når dette ikke fungerer godt nok.

Skaper mye frustrasjon

Jeg mistenker at endringen i drosjeforskriften er årsaken til problemene, da antallet løyver tilknyttet Oslo Taxi har gått ned til tross for at løyver generelt har skutt i været.

Det er kun fire selskaper som har anbud på TT-transport i Oslo, og ikke alle sjåfører er villige til å ta slike turer. I tillegg må vi ha en taxi med barnesete og en sjåfør som vil ta med seg førerhund. 

Da står vi igjen med Oslo Taxi som det beste alternativet.

Inntil videre får vi leve med lange ventetider, unger som ikke får kommet seg til tannlege eller fritidsaktiviteter og mye frustrasjon hos både foreldre og barn. Det viktigste er jo tross alt at folk får kjøre billig taxi hjem etter en fuktig natt på byen.

Powered by Labrador CMS