Da Oslo City og alle andre kjøpesentre ble stengt i januar økte netthandelen i Oslo med 208 prosent, viser DnB-tall.
Da Oslo City og alle andre kjøpesentre ble stengt i januar økte netthandelen i Oslo med 208 prosent, viser DnB-tall.

Netthandelen i Oslo eksploderte da kjøpesentre og varehus ble stengt i januar

DnB presenterer oppsiktsvekkende tall fra nedstenging i januar. Butikkhandel i Oslo sank med 94 prosent mens netthandelen økte med 208 prosent da butikker og kjøpesentre ble stengt.

Publisert

— Hvis man sammenligner med nedstengingen i mars 2020, har kundene blitt betydelig flinkere til å hoppe over på netthandel nå. Det har blitt en hurtigdigitalisering, og det er størst økning blant de eldre, sier DnB-direktør for datatransformasjon Ine Oftedahl til NTB.

— Alt som handler om hjemmeaktiviteter øker

Etter at Oslo-regionen stengte ned etter mutasjonsutbruddet i Nordre Follo, økte antallet transaksjoner i nettbutikker med 208 prosent i Oslo i uke 4 sammenlignet med samme uke i fjor, viser tall fra DnB.

Bransjer som dagligvare, apotek og lignende som fortsatt holdt åpent under nedstengingen, er ikke omfattet.

— Det har blitt en hurtigdigitalisering, og det er størst økning blant de eldre, sier DnB-direktør for datatransformasjon Ine Oftedahl.
— Det har blitt en hurtigdigitalisering, og det er størst økning blant de eldre, sier DnB-direktør for datatransformasjon Ine Oftedahl.

— Så fort det kommer en nedstenging, er det alt som handler om hjemmeaktiviteter som øker mest, slik som oppussing, interiør og hobbygjenstander, sier Ine Oftedahl.

— Vi trenger også mer hjemme, så sportsutstyr, men også elektroutstyr, går det mer av. Det samme gjelder alt av god mat som kan lages hjemme, sier DnB-direktøren.

Kraftig økning også i Oslos nabokommuner

I Nordre Follo, hvor mutasjonsutbruddet startet, sank handelen i butikk med 100 prosent i uken etter nedstengingen. Netthandelen steg med 178 prosent.

Sterk økning på nett var det også i Asker (143 prosent), Bærum (117) og Drammen (126). I disse kommunene gikk butikkhandlingen ned med henholdsvis 61, 68 og 46 prosent.

Også de øvrige storbyene har opplevd en kraftig økning i netthandlingen. Størst vekst i antallet transaksjoner i nettbutikker har Stavanger, der det var en økning på hele 619 prosent i uke 6 sammenlignet med samme uke året før. Handlingen i fysiske butikker sank med 20 prosent.

— Stavanger lar seg ofte påvirke av det som skjer i øvrige storbyer, selv om de ikke har de samme tiltakene. Om det er for å forberede seg eller om de påvirkes av mediene, er uvisst, sier Ine Oftedahl.

Trondheim skiller seg ut

I Bergen, som fikk innført strenge nasjonale tiltak søndag 7. februar, steg netthandlingen med 344 prosent i den påfølgende uken, mens butikkhandlingen hadde en nedgang på 98 prosent.

Et tall som overrasker, er at flere handlet i butikk i Trondheim i uke 6 i år enn i fjor, nemlig før koronapandemien. Økningen var på 2 prosent.

— Trondheim lever litt sitt eget liv og har gjort det gjennom hele krisen, så de følger ikke helt trenden i resten av landet. De har både klatret på fysisk handel og netthandel, opplyser Oftedahl.

Powered by Labrador CMS