— Vi ønsker å bruke ett år på å styrke beslutningsgrunnlaget, som er for svakt. Deretter kan bystyret velge den av traseene som er den beste, sier Hallstein Bjercke (V). Foto: Oslo Venstre
Dagen før ny T-banetunnel kommer til første behandling i bystyrets samferdselskomité, lanserer Venstre et tredje alternativ
— Dette er Venstres forsøk på å få til en bred politisk løsning. Vi frykter en bybanekrig à la den som har ridd Bergenspolitikken som en mare, sier Hallstein Bjercke (V).
Når bystyrets miljø- og samferdselskomité møtes onsdag blir ett tredje alternativ lansert av Venstre.
— Dette er vårt forsøk på å få til en bred politisk løsning. Vi frykter en bybanekrig à la den som har ridd Bergenspolitikken som en mare. Nå står byrådet på sitt og Høyre på sitt. Hvis byrådet tvinger gjennom sin løsning nå, og det så blir et skifte der Høyre får gjennom sitt forslag, vil prosessen ta altfor lang tid, sier Venstres gruppeleder i bystyret, Hallstein Bjercke, til Aftenposten.
Venstres alternativ er ikke helt spikret, men ligger tettere opp til Høyres forslag enn det Ap/SV/MDG-byrådet ønsker. Ved at behandlingen starter i miljø- og samferdselskomitéen allerede nå, ønsker det rødgrønne byrådet å få på plass ett forpliktende bystyrevedtak før valgresultatet til høsten.
— Vi ber om en alternativ utredning mellom den røde og grønne ruten som begge er utredet tidligere, men aldri sammenlignet skikkelig. Vi ønsker å bruke ett år på å styrke beslutningsgrunnlaget, som er for svakt. Deretter kan bystyret velge den av traseene som er den beste. I det lange løp kan det raskere få på plass en ny sentrumstunnel, sier Bjercke til Aftenposten.
Dersom Rødt stemmer for byrådets forslag, er det flertall i dagens bystyre for alternativet Raymond Johansen (Ap) la frem før jul i fjor. Men det er opplagt at saken uansett vil bli en viktig sak for partier på både venstre- og høyresiden i valgkampen i Oslo. Selv om bystyreflertallet trolig fatter en beslutning om å gå for byrådets tunnelalternativ.
— Høyres forslag viser et parti som ikke vet hva de vil med byen, som ikke lytter til fagfolk og som er villig til å skalte og valte med byens aller viktigste infrastruktur. Med det borgerlige kaoset, er det helt umulig for velgerne å vite hva som skal skje med den etterlengtede t-banetunnelen hvis de vinner valget, sa Raymond Johansen til VårtOslo i februar i år.
Mens Høyre på sin side har vært like steile på sitt alternativ og kritiserer byrådet og Johansen for å ensidig fokusere på T-banen gjennom sentrum innenfor Ring 1, med en tunneltrasé som slynger seg rundt den Oslo allerede har.
— Høyre ønsker en annen trasé for ny t-banetunnel som går fra Majorstua til Bislett, Ullevål sykehus, Sagene, Grünerløkka og til Carl Berner. En full utredning av dette alternativet må foreligge før endelig beslutning om trasévalg tas, skrev Høyres gruppeleder i bystyret, Eirik Lae Solberg, i et debattinnlegg i VårtOslo etter nyttår.
— Byrådets alternativ er ikke særlig fremtidsrettet og gir små muligheter for å utvikle nye sentrumsområder i byen. Nye T-banestasjoner er en drivkraft for utvikling i seg selv. Om 50 år kan Oslo sentrum se helt annerledes ut, avhengig av hvor T-banestoppene ligger, mener Høyres byrådslederkandidat ved valget.
— Ved å ikke utrede noen alternativer frarøves Oslos innbyggere muligheten til å påvirke byens største samferdselsprosjekt og byutviklingsgrep i årene som kommer, sier Lae Solberg.
Det eneste Høyre og Arbeiderpartiet er enige om er behovet for økt tunnelkapasitet i Oslos T-banesystem. Byrådsleder Raymond Johansen sier byrådet støtter seg på ekspertisen som mener den nye T-banetunnelen bør gå parallelt med dagens tunnel.
— Høyres forslag gjør meg opprørt. Det er stikk i strid med faglige råd. Det virker ikke som Høyre har skjønt hvorfor vi trenger en ny T-banetunnel gjennom sentrum, sier byrådslederen.
— Det hjelper ikke folk i Groruddalen, på Mortensrud, Lambertseter, Sognsvann eller Østerås å bygge T-bane til Sagene. For å øke kapasiteten på hele T-banenettet, trenger vi en ny tunnel til sentrum, sier mener Raymond Johansen.