DEBATT
– HFO er direkte skadelig for naturen. Når skal regjeringen forby bruken av dette drivstoffet i Oslofjorden, spør Herman Søndenaa.
Foto: Charly2001 / Wikipedia og MDG
– Color Line får forurense Oslofjorden med regjeringens velsignelse
HFO er forbudt på Svalbard, og spørsmålet som både Color Line og regjeringen må svare på, er når kan vi forvente at vi blir kvitt det verste drivstoffet gjennom Oslofjordens 42 nautiske mil?
Aftenposten har en interessant kronikk om Color Line og
samfunnsansvar lokalt, i Oslo, i fjorden og deres globale miljøinnsats 28.
oktober. Det tyngste drivstoffet, HFO benyttes av Color Line, og det kan vi
ikke fortsette med i Oslofjorden.
Økosystemene i Oslofjorden er under sterkt press etter
årtier med manglende politisk vilje til å ta tak i problemet. Jeg har et
konstruktivt forslag om et samarbeid mellom et rederi og en statsråd.
Forbud og reguleringer mot HFO blir stadig mer vanlig,
særlig i sårbare områder, for å forhindre store miljøskader og redusere
forurensningen fra skipsfart.
Direkte skadelig
Svalbard har hatt et forbud mot bruk av HFO for å beskytte
det sårbare arktiske miljøet siden 2022, og rederinæringen har tilpasset seg
med mer miljøvennlig drivstoff i nord. Det er svært underlig at det verste
drivstoffet fremdeles benyttes av Color Line mellom Hjortnes og Kiel hver dag,
med verdens største passasjerskip med bildekk.
HFO er direkte skadelig for naturen og Oslofjorden. Klima-
og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen har en verktøykasse, og regjeringen
har satt noe fokus på at Oslofjorden er i ubalanse, og har kort fortalt gjort
en ting: å be kommunene lage flere kloakk-tømmestasjoner ved Oslofjorden for
fritidsbåter. Ambisjonsnivået kan med sikkerhet justeres opp.
En gyllen mulighet
HFO er forbudt på Svalbard, og spørsmålet som både Color
Line og regjeringen må svare på, er når kan vi forvente at vi blir kvitt det
verste drivstoffet gjennom Oslofjordens 42 nautiske mil?
Color Line er et statssubsidiert rederi, og det bør derfor
være en gyllen mulighet for Bjelland Eriksen å få satt handling gjennom dialog.
Siden de to skipene har daglige avganger, og er gigantiske, vil det være en fin
start for å gjøre gode tiltak så vi kan få Oslofjorden i balanse.