DEBATT

Color Line og Herman Søndenaa
– HFO er direkte skadelig for naturen. Når skal regjeringen forby bruken av dette drivstoffet i Oslofjorden, spør Herman Søndenaa.

– Color Line får forurense Oslofjorden med regjeringens velsignelse

HFO er forbudt på Svalbard, og spørsmålet som både Color Line og regjeringen må svare på, er når kan vi forvente at vi blir kvitt det verste drivstoffet gjennom Oslofjordens 42 nautiske mil?

Publisert

Aftenposten har en interessant kronikk om Color Line og samfunnsansvar lokalt, i Oslo, i fjorden og deres globale miljøinnsats 28. oktober. Det tyngste drivstoffet, HFO benyttes av Color Line, og det kan vi ikke fortsette med i Oslofjorden.

Økosystemene i Oslofjorden er under sterkt press etter årtier med manglende politisk vilje til å ta tak i problemet. Jeg har et konstruktivt forslag om et samarbeid mellom et rederi og en statsråd.

Forbud og reguleringer mot HFO blir stadig mer vanlig, særlig i sårbare områder, for å forhindre store miljøskader og redusere forurensningen fra skipsfart.

Direkte skadelig

Svalbard har hatt et forbud mot bruk av HFO for å beskytte det sårbare arktiske miljøet siden 2022, og rederinæringen har tilpasset seg med mer miljøvennlig drivstoff i nord. Det er svært underlig at det verste drivstoffet fremdeles benyttes av Color Line mellom Hjortnes og Kiel hver dag, med verdens største passasjerskip med bildekk.

HFO er direkte skadelig for naturen og Oslofjorden. Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen har en verktøykasse, og regjeringen har satt noe fokus på at Oslofjorden er i ubalanse, og har kort fortalt gjort en ting: å be kommunene lage flere kloakk-tømmestasjoner ved Oslofjorden for fritidsbåter. Ambisjonsnivået kan med sikkerhet justeres opp.

En gyllen mulighet

HFO er forbudt på Svalbard, og spørsmålet som både Color Line og regjeringen må svare på, er når kan vi forvente at vi blir kvitt det verste drivstoffet gjennom Oslofjordens 42 nautiske mil?

Color Line er et statssubsidiert rederi, og det bør derfor være en gyllen mulighet for Bjelland Eriksen å få satt handling gjennom dialog. Siden de to skipene har daglige avganger, og er gigantiske, vil det være en fin start for å gjøre gode tiltak så vi kan få Oslofjorden i balanse.

Powered by Labrador CMS