Den nye hjelpen fra Kreftforeningen skal bidra til å gjøre hverdagen til pårørende såvel som pasienter, litt lettere og hyggeligere.

Hverdagshjelpen er det nye tilbudet for kreftpasienter og pårørende i Oslo

— Det å be om hjelp kan sitte langt inne. Her skal det være lav terskel for å få hjelp fra frivillige som har tid til en kaffekopp eller slå av en prat, forteller Christine Lager Nesje, distriktssjef i Kreftforeningen i Oslo. Nå lanserer Kreftforeningen Hverdagshjelpen for å nå ut til kreftpasienter og pårørende.

Publisert

Det er vanlig å ha behov for ekstra hjelp når man blir syk. Mange synes derimot det er vanskelig å både spørre om hjelp, og å ta imot hjelp. Kreftforeningens Hverdagshjelp er ment å hjelpe med praktiske gjøremål. Da kan pasienten bruke energien på andre ting. I Hverdagshjelpen gir frivillige praktisk hjelp til kreftpasienter, pårørende og etterlatte.

Etter en liten utsettelse for å få smitteverntiltak på plass, er Kreftforeningen klar til å lansere Hverdagshjelpen i Oslo. Hverdagshjelpen startet opp i Trondheim. I første omgang er det bydelene som sogner til Lovisenberg sykehus som får tilbudet i Oslo. Det er bydelene St. Hanshaugen, Grünerløkka, Gamle Oslo og Sagene, som foreløpig er klare.

— Ikke vær redd for å be om hjelp

— Hverdagshjelpen kan blant annet gi hjelp til å bære ved, vaske vinduer, rydde bod, pynting, vask og andre praktiske oppgaver i hjemmet, men også til rydding etter noen som har gått bort, forteller distriktssjef i Kreftforeningen i Oslo, Christine Lager Nesje.

Hun ber alle om å ikke være redd for å be om hjelp fra Hverdagshjelpen hvis de trenger det.

— Det å be om hjelp kan sitte langt inne. Her skal det være lav terskel for å få hjelp. For en nyoperert kan den hjelpen være viktig for å få overskudd til få en normalitet i hverdagen.

Mange enslige i Oslo

Ikke alle pasienter har nære pårørende hos seg som kan hjelpe. I Oslo bor nesten hver fjerde innbygger alene.

— I utgangspunktet er dette ment som en hjelp til praktiske gjøremål. Våre frivillige har imidlertid gjerne tid til en kaffekopp og en prat når de kommer innom. De har forskjellig kulturell og språklig bakgrunn, og er i alle aldre, fra unge studenter og helt opp til pensjonistalder. Hverdagshjelpen skal imidlertid ikke konkurrere med hjemmehjelpen fra bydelene. Den kommer i tillegg, forklarer Nesje.

Den typiske frivillige er ifølge Nesje en person som har et ønske om å hjelpe andre. På første besøk hos pasienten kommer de frivillige to sammen.

Les også: 24-åring som arrangerte grottefesten på St. Hanshaugen: - Festen var forsvarlig

Trenger du som kreftpasient, pårørende eller etterlatt hjelp til for eksempel rydding, kan du benytte deg av Kreftforeningens Hverdagshjelp

— Alle frivillige har deltatt på godkjent opplæring hos Kreftforeningen og er klare for oppdrag. Her får de grundig opplæring, som også innebærer ordentlig opplæring i smittevern, sier Nesje.

Kreftforeningen var klare til å sette Hverdagshjelpen i Oslo ut i live allerede ved påsketider. Etter en liten utsettelse kunne de si velkommen til de første brukerne i august.

Bestiller tre dager i forveien

Første gang kreftpasienter, pårørende eller etterlatte ønsker å bruke Hverdagshjelpen, bestilles dette gjennom appen Nyby, eller så kan man ringe Kreftforeningens Rådgivningstjeneste på telefonnummeret 21494921, hvor man får mulighet til å legge inn en bestilling på hjelp.

Helsepersonell kan også bestille Hverdagshjelpen på vegne av en pasient. Etter at bestillingen er lagt inn, kontakter en av Kreftforeningens frivillige pasienten, og avtaler sted og tidspunkt for møtet. Bestillingen skal gjøres minst tre virkedager i forveien. Dersom pasienten ønsker å bruke Hverdagshjelpen igjen, kan tid og sted avtales direkte med den aktuelle frivillige pasienten har fått hjelp fra.

Les også: Oslo bystyre trekker støtten til å legge ned Ullevål sykehus

Kreftforeningen tilbyr også kjøretjeneste

— I tillegg til Hverdagshjelpen, tilbyr Kreftforeningen også en egen kjøretjeneste, fordi vi ser et behov hos pasienter for transport til lege, behandling eller apotek. Vi er godt i gang med tilbudet Kjøretjenesten, og dette tilbudet er tilgjengelig for kreftpasienter i hele Oslo.

— Mange pasienter ønsker gjerne en fortrolig å snakke med på turen til og fra kreftbehandling eller apotek. Da kan de bruke vårt tilbud, forteller Nesje, som forsikrer at også dette tilbudet blir gitt i henhold til smittevernregler.

Kjøretjenesten er tilgjengelig for pasienter i hele Oslo.

Powered by Labrador CMS