—Vi er opptatt av at virksomhetene i havna skal komme i funksjon igjen når situasjonen normaliserer seg, sier styreleder Roger Schjerva i Oslo Havn.
—Vi er opptatt av at virksomhetene i havna skal komme i funksjon igjen når situasjonen normaliserer seg, sier styreleder Roger Schjerva i Oslo Havn.

Fjordcruise-båter og restauranter langs sjøsiden får lettelser fra Oslo Havn

— Vi står foran en høysesong hvor alt er avbestilt. Jeg regner med null i inntekt denne sommersesongen. Og frykter høsten, sier Einar Sætre i Christiania Fjordcharter.

Publisert

— Vi har forståelse for at det er krevende tider for havnas kunde, sier styreleder Roger Schjerva i det kommunale foretaket Oslo Havn.

En rekke av havnas kunder har varslet inntektstap etter synkende etterspørsel av varer og tjenester. Flere leietakere knyttet til restaurant, -servering- og eventbransjen, charter- og cruise er direkte eller indirekte berørt av koronakrisen.

— Derfor tilbyr vi betalingsutsettelser til kunder som har behov for det. I dialog med kundene vil vi gjøre individuelle vurderinger som et supplement til de statlige støtteordningene, sier havnestyrelederen.

— 90.000 i avgift til Sjøfartsdirektoratet

Einar Sætre forteller VårtOslo at Christiania Fjordcharter eier en båt, Hvite Ørn. I tillegg formidler enkeltpersonforetaket leie av en annen båt. Hvite Ørn kan ha opp til 100 passasjerer på dagcruise i Indre Oslofjord. Men det blir ikke noe av denne våren eller sommeren, mener Sætre.

— Vi står foran det som egentlig skulle være høysesong. Men med koronapandemien er forståelig nok alt avbestilt. Vi står i fare for å ikke ha noen turer, forteller Einar Sætre til VårtOslo.

Hvite Ørn har tidligere ligget foran Rådhuset. Men i år blir det neppe kaiplass her.
Hvite Ørn har tidligere ligget foran Rådhuset. Men i år blir det neppe kaiplass her.

— Jeg frykter også høsten. Etter en stille juli måned pleier egentlig ting å ta seg opp i august og september. Men jeg regner med null i år. Vi er ikke så store så det er ikke snakk om permitteringer av ansatte. Men jeg får ingen inntekter denne sesongen, sier Sætre.

Han er glad og lettet over at Oslo Havn gir lettelser og utsettelse.

— Ja, dette er selvfølgelig bra. Men vi har andre utgifter. Jeg må for eksempel ut med 90.000 kroner til Sjøfartsdirektoratet i avgift for blant annet skipskontroll. Og som en liten enmannsbedrift er det ganske tungt, sier Sætre.

— Krevende tider også for Oslo Havn

Oslo Havn viser til at det innføres krisepakker på nasjonalt nivå for å møte utfordringene til næringslivet. Og det kommunal foretaket forventer at mange av havnas kunder vil nyte godt av de statlige tiltakene.

— Vi vil behandle søknader fra kunder om betalingsutsettelse på samme grunnlag som for de statlige støtteordningene, opplyser Oslo Havn i en pressemelding.

— Det er krevende tider også for Oslo Havn, som selv mister betydelige inntekter som skulle bidra til å finansiere havneinfrastruktur og holde konkurransedyktige priser for å fremme miljøvennlig sjøtransport, sier styreleder Roger Schjerva.

— Vi er opptatt av at virksomhetene i havna skal komme i funksjon igjen når situasjonen normaliserer seg. Derfor vil vi bidra til kundene våre kommer over krisen vi er inne i, avslutter styrelederen for Oslo Havn.