Nesten 6000 tilskuere har allerede kjøpt billett til Vålerenga-jentenes showkamp mot Manchester United 31. juli. Dette er ny salgsrekord for en norsk kvinnefotballkamp. Foto: Christian Boger

Billettsalget til Vålerenga-jentenes showkamp mot Manchester United slår alle rekorder

Hittil har Vålerenga solgt 5800 billetter til showkampen mot Manchester Uniteds damelag i slutten av juli. Dette er ny rekord for salg av billetter til en damekamp i Norge.

— Målet var egentlig å slå den gamle klubbrekorden i Norge. Det har vi klart nå, sier en svært fornøyd markedsansvarlig i Vålerenga fotball, Jens August Dalsegg til TV2.

Den forrige rekorden for solgte billetter til en kvinnekamp på norsk gress ble satt for tre måneder siden, da Lillestrøm tok imot Barcelona i kvinnenes Champions League på Åråsen.

Drømmer om 10.000 solgte

Markedssjefen forteller om stor interesse for billettene mot det ferske Premier League-laget fra fotballøya. Han mener at den voksende interessen for norsk kvinnefotball, representert av landslaget under VM i Frankrike, har vært en av faktorene bak at det har vært rift om billettene.

—  Det gikk veldig mange billetter i starten da vi begynte salget. Så tok det seg opp igjen for noen uker siden da vi kjørte noen promoteringskampanjer. Og det gikk også mye opp mot Norges kamp mot England i VM, forteller Dalsegg.

Nå drømmer østkantklubben om et ytterligere rush på billettsalget.

—  10.000 solgte hadde vært sinnssjukt morsomt, men det er stor fallhøyde, understreker han.

— Stort for kvinnefotballen

Hos Toppfotball kvinner, som er paraplyorganisasjonen for kvinnefotballen i landets to øverste divisjoner, er man svært godt fornøyd med at det ser ut til å bli ny publikumsrekord på Intility Arena 31. juli.

— Først og fremst er det helt fantastisk og kult at Vålerenga gjennomfører en sånn kamp. Manchester Uniteds kvinnelag er en ny klubb som kommer som et skudd. De er en klubb med et stort navn både internasjonalt og i Norge, så det er gøy å se at det er interesse rundt kampen. Så får vi håpe at det er et tegn i tiden at folk får opp øynene for kvinnefotballen og at det er en idrett med underholdningsverdi, sier daglig leder Hege Jørgensen.

Det betyr ikke at alt er rosenrødt i kvinnefotballens verden. Dagsavisen skrev blant annet nylig at det var nesten tomt på benkene når den tradisjonelle Fotballfesten på Kontraskjæret viste kvinnefotball på storskjerm for første gang (bak betalingsmur).

Powered by Labrador CMS