DEBATT
Skolen bør være en arena hvor elevene får god og grundig opplæring i kunstig intelligens, sier Mia Amalie Gramstad Marcussen, fra Unge Høyre.
Foto: Frederik Ringnes / NTB og privat (innfelt)
– Ja til kunstig intelligens i osloskolen
Når voksne (ofte foreldre) debatterer kunstig intelligens er det et vesentlig poeng de glemmer; barna kommer til å bli utsatt for kunstig intelligens om foreldrene vil det eller ikke.
Tidlig i år ble den norske statskanalen NRK lurt av et
bilde, laget av kunstig intelligens.
Hvis selv ikke NRK klarer å skille ut et bilde laget av
kunstig intelligens, hvordan forventer du da at barneskoleelever skal det?
Kunstig intelligens omringer oss alle daglig. Alt fra
harmløse trender på TikTok, slik som da kunstig intelligens genererte «yearbook
photos from the 80's», til forfalskede bilder av skandaler som ikke har skjedd.
Hvor skal vi lære?
For at dine barn og fremtidige generasjoner skal kunne være
kritisk til bilder og lydopptak de hører på sosiale medier, må de også ha
kunnskapen til å håndtere dette. Hvis ikke barn skal lære dette på skolen, hvor
skal de lære det da?
Hvis kunstig intelligens blir en del av pensum på skolen,
vil elevene få kunnskapen de trenger til å være kritiske til det de ser og
hører på sosiale medier. Ikke minst tilegner de seg kunnskapen de trenger for å
bruke tjenester som Chat GPT på en god måte.
Kunstig intelligens er et nyttig og praktisk hjelpemiddel,
hvis det blir brukt riktig.
Med Chat GPT kan man får hjelp til å korrekturlese tekster,
finne synonymer til ord, lage matoppskrifter og mye, mye mer. Mulighetene er
endeløse, men for å kunne bruke disse hjelpemidlene på en god måte, må man vite
hvordan.
Det er her skolen kommer inn.
Barn må lære teknologi
Skolen bør være en arena hvor elevene får god og grundig
opplæring i kunstig intelligens. Skolen er full av kompetente mennesker som
brenner for at elevene skal få det beste læringstilbudet. Det er vanskelig å
skape det samme tilbudet et annet sted.
Dessuten er det viktig at barn lærer teknologi fra ung alder
dersom Norge skal være ledende på kunnskap i fremtiden. Dersom vi ikke følger
den teknologiske utviklingen tett i skolen, risikerer vi å bli hengende bak
andre land på feltet, noe som vil være svært uheldig.
Til syvende og sist handler denne debatten om man ønsker at
elevene skal være opplyst om fordelene og ulempene kunstig intelligens fører
med seg eller om de skal være uvitende i en verden omringet av kunstig
intelligens.
For meg er valget åpenbart, det håper jeg det er for deg
også!