Pakkeboks er en selvbetjent, døgnåpen automat som skal gjøre det enklere for folk å hente pakkene sine. Pakkeautomaten går på batteri og kommuniserer med mottakerens telefon via Bluetooth. Posten skal teste pakkeboksene frem til juni 2020.
– Jeg har store forventninger til de nye pakkeboksene. Posten er opptatt av å finne gode løsninger for å gjøre hverdagen enklere for folk. Tid er et knapphetsgode og kundene våre ønsker mer fleksibilitet, derfor er det viktig at vi tilpasser oss deres behov, sier konsernsjef Tone Wille i Posten.
For å spare kundene for tid, skal de nye pakkeboksene plasseres ut i nærheten av der folk bor og ferdes. Sporveien stiller flere av sine holdeplasser til disposisjon og kan dermed bidra til mer miljøvennlig og bærekraftig distribusjon av pakker i tråd med både Sporveien og Oslo kommunes ambisjoner.
Annonse
– Dette er god mobilitet i praksis og vi legger til rette for nye inntekter til kollektivtrafikken, sier konsernsjef Cato Hellesjø i Sporveien i en pressemelding.
Først i Oslo
I løpet av første halvår 2020 skal det settes ut nærmere 100 pakkebokser i og utenfor Oslo, for å teste løsningen. I løpet av denne tiden skal Posten samle erfaring og gjøre eventuelle forbedringer. Hvis kundene er fornøyde og pakkeboksene tas i bruk, er planen at de gradvis skal plasseres ut over hele landet. Løsningen vil i så fall være et supplement til Postens 1600 eksisterende hentesteder.