Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Norges Taxiforbund avdeling Oslo er med som partshjelper i stevningen mot Oslo kommune. Drosjeeierne mener det mangler et stort antall hurtigladere i Oslo og frykter lange ladekøer, skriver Dagens Næringsliv.
Gjennom Miljøkravforskriften har Oslo kommune vedtatt at drosjer registrert for inntil ni personer skal være utslippsfrie fra 1. november i år.
Eieren av Bytaxi, Jarle Kanaris, har lenge advart om at det ikke er nok ladere til Oslos drosjer.
Nå er han med på søksmålet for å få forskriften kjent ugyldig. Saksøkerne vil også kreve erstatning for tapene de eventuelt påføres ved å stå i ladekø fremfor å kjøre kunder.
Kommunikasjonsrådgiver Catherine Olsen i byrådsavdeling for miljø og samferdsel i Oslo kommune mener de generelle lademulighetene i Oslo er gode.
– Signaler fra ladeoperatørene som bygger hurtigladere og ladere, er at det kommer flere lademuligheter. I tillegg fortsetter kommunen å bygge ut, sier hun.
Kommunen understreker også at det er etablert en tilskuddsordning til hjemmelading og en ny tilskuddsordning for hurtiglading av elektriske taxier.