En tur som tidligere har kostet Werner Fuchs 500 kroner kostet ham i helgen nesten en tusenlapp. Han mener det eksklusive taxiselskapet burde bli flinkere til å informere om sine priser.
Foto: Privat
Werner ble sjokkert av taxi-regningen: – Jeg blir irritert. De må jo informere om slikt
Søndag skulle Werner Fuchs ta drosje fra Oslo Spektrum til Høvik, noe han har gjort flere ganger. Men denne turen ble ekstra dyr.
På søndag skulle Werner Fuchs ta taxi fra Oslo Spektrum til Høvik i Bærum. Langs Radisson Plaza Hotel ved Spektrum står det ofte flere drosjer, og Werner tok den første som var ledig, en svart Mercedes med drosjeskilt på taket.
– Bare 200 meter fra startpunktet var vi allerede oppe i 200 kroner. Jeg påpekte at dette var mye, men sjåføren sa at det var dette som var prisen på en søndags ettermiddag. Da vi hadde kommet frem til Lysaker var vi oppe i 800 kroner, forteller Werner.
– Irritert
– Dette kunne ikke stemme, tenkte jeg. Jeg sa ifra igjen, og da fortalte han at det var søndagstillegg. Han stanset likevel taksameteret fire minutter før vi var fremme, fordi han var enig i at det var litt dyrt.
Turen endte opp med å koste 929 kroner for litt over 11 kilometer.
Werner sier han har kjørt denne eller lignende strekninger flere ganger, og viser VårtOslo kvitteringer for turer med andre taxiselskaper.
Den siste turen kostet 482 kroner, også for 11 kilometer. Det har derimot ikke vært på en søndag.
– Jeg blir irritert. De må jo informere på forhånd om at det er ekstra dyrt med dette selskapet. En slik tur, som vanligvis bare koster 500–600 kroner, koster nå nærmere 1000 kroner, forteller Werner.
– Vanlig praksis
Taxiselskapet det er snakk om heter Exclusive Drive. De bekrefter at prisen Werner Fuchs betalte for turen søndag, er korrekt. Dette etter å ha sett på kvitteringen og gått gjennom GPS-dataene.
– Denne turen ble utført på en søndag, hvor vi har et helgetillegg. Dette helgetillegget reflekterer den høyere kostnaden ved å operere i helgene, noe som er vanlig praksis i transportbransjen, skriver selskapet i en e-post til VårtOslo.
På taxiselskapets hjemmesider står det at de satser høyt på komfort for kundene og miljøvennlige reiser.
– Vi forstår at prisforskjeller kan være forvirrende, og vi streber etter å være transparente i vår prisinformasjon. Sjåføren informerte kunden om helgetillegget ved reisens start for å sikre at våre kunder er fullstendig informert om prisene før turen starter, skriver de videre.
– Vi beklager eventuell forvirring dette måtte ha medført.