Bysyklene settes ut for bruk denne uka. I den forbindelse kommer det klare smittevernråd for alle som vil bruke bysyklen; vaks hendene godt, benytt app og hansker.Foto: Oslo bysykkel
Slipp bysyklene løs, det er vår!
Denne uka kommer bysyklene tilbake for fullt i bybildet. To uker tidligere enn planlagt. Oslo kommune ønsker et alternativt framkomstmiddel tilgjengelig for folk. Og gir råd om hvordan koronasmitte ikke skal spres.
— Vi har blitt oppfordret av Oslo kommune til å fremskynde oppstart av bysykkelsesongen 2020, som et konkret tiltak for å begrense smitte av Covid-19 under transport, sier Nanna Reiss.
Reiss er markedssjef i Urban Infrastructure Partner Group (UIP). Det er UIP Drift AS som eier, utvikler og driver bysykkeltjenesten i Oslo.
Årsaken til det tidlige vårslippet er at Oslo kommune ser at mange ikke ønsker å bruke kollektivtrafikk. Bysyklene er et tilbud som brukes mest på korte turer.
Det har riktignok vært en og annen bysykkel å se i trafikken gjennom vinteren, men dette er sykler som ble mistet, funnet eller stjålet forrige sesong.
— Nå har teamet vårt har jobbet på spreng siden midten av forrige uke for å få ut flest mulig sykler til onsdag. Vi regner med å over 950 sykler klare ved oppstart, og vil fortsette utrullingen etter dette, sier Reiss.
I alt er det 250 forskjellige stasjoner for bysykler i Oslo. Reiss forteller også at et raskt blikk på live oppdateringen på oslobysykkel.no viser at det er mindre bysykkeltrafikk enn vanlig på en åpningsdag.
For å forhindre spredning av Covid-19 via bysyklene, oppfordres alle brukere til å følge norske myndigheters råd for å forebygge smitte. Dessuten oppfordres det til å bruke hansker, og å benytte app, ikke tastatur på skjerm for å låse opp sykkelen.
Vask hendene grundig med såpe og lunkent vann før og etter en bysykkeltur, alternativt bruk desinfeksjonsmiddel som inneholder alkohol.
Markedssjef Nanna Reiss forteller at for å minske smitterisikoen med bysyklene vil syklene nå bli reparert og rengjort av serviceteamene ute på stasjonene i byen, og ikke bli samlet inne på Oslo bysykkels verksted.
Travle bysykler
I gjennomsnitt er hver sykkel på 6-7 turer hver eneste dag. Dette kombinert med at det etterhvert er 3.000 bysykler, gjør det til en umulig oppgave å rengjøre og desinfisere alle syklene mellom hver eneste tur.
Bysykkelordningen i Oslo er et samarbeid mellom Oslo kommune og Clear Channel Norway AS, der kommunen stiller offentlig reklameplass til rådighet og får et bysykkeltilbud tilbake. Tilbudet finansieres av abonnenter, reklame på stasjonene og sponsing.