I Oslo kan det fredag bli stående tusenvis av elsparkesykler som ikke kan tas i bruk, når de nye reglene trer i kraft. Antallet skal kraftig ned, men de deaktiverte sparkesyklene trenger ikke bli hentet med en gang.
I Oslo kan det fredag bli stående tusenvis av elsparkesykler som ikke kan tas i bruk, når de nye reglene trer i kraft. Antallet skal kraftig ned, men de deaktiverte sparkesyklene trenger ikke bli hentet med en gang.

I morgen kuttes antallet elsparkesykler drastisk. Byen kan bli full av elsparkesykler som ikke kan brukes

Antallet tilgjengelige elsparkesykler skal i Oslo fredag reduseres fra 23.000 til 8.000, men det er uklart når sparkesyklene som tas ut, fjernes fra gata.

Publisert

I tråd med de nye reglene i hovedstaden, som trer i kraft natt til fredag, skal tolv aktører på markedet fordele 8.000 elsparkesykler, maksimalt 667 hver, mellom seg i byen. Tillatelsen gjelder fram til og med 31. mars 2022.

Likevel kan tusenvis av dem bli stående på gata fram til onsdag, skriver Aftenposten. Det går fram av et brev fra bymiljøetaten til aktørene, som avisa har fått tilgang til.

Der heter det at bymiljøetaten likevel «forventer at hver aktør har maksimalt 667 kjøretøy tilgjengelig for utleie fra 10. september. Eventuelle kjøretøy utover dette antallet, som fremdeles er ute i byen, må gjøres utilgjengelig for bruk av publikum».

Tok saken til retten

Det betyr at de ekstra sparkesyklene kan deaktiveres av aktørene, med frist til innhenting først onsdag. Avisa skriver også at elsparkesykler som ikke er deaktivert, kan taues inn etter veitrafikklovens bestemmelser om feilparkering.

Reduseringen ble utsatt etter at tre av aktørene, Voi, Tier og Ryde, tok innstrammingen i retten. De har begjært midlertidig forføyning, og en kjennelse fra Oslo tingrett er ventet fredag, skriver Aftenposten.

Powered by Labrador CMS