Det er uklart hvor mye elsparkesykkelselskapene må betale i gebyr for feilparkerte elsparkesykler.
Det er uklart hvor mye elsparkesykkelselskapene må betale i gebyr for feilparkerte elsparkesykler.

Oslo vil kreve sparkesykkelgebyr, men ikke umiddelbart

Oslo kommune starter å taue inn feilparkerte elsparkesykler. Selskapene vil måtte betale i gebyr for å få dem tilbake, men hvor mye er ennå ikke bestemt.

Publisert Sist oppdatert

Inntil videre får leverandørene tilbake sparkesyklene uten å måtte betale for det, men de kan risikere regning i posten når bymiljøetaten i Oslo vet hva kostnaden for inntauingen blir, får Dagsavisen opplyst.

Torsdag skal samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) møte representanter for Oslo, Bergen, Trondheim, Kristiansand og Drammen for å snakke om elsparkesykler.

– Elsparkesykler gir et positivt tilskudd til mobilitet i byene, og de er kommet for å bli. Samtidig viser erfaringene fra den siste tiden betydelige utfordringer for både sikkerheten og fremkommeligheten for andre trafikantgrupper, uttalte Hareide tidligere i uka.

– Behov for strengere regulering

– Både et stort antall personskader og ulemper og risiko for sårbare grupper, gjør at vi har et behov for strengere regulering, fortsatte Hareide.

Fredag har han invitert aktørene som driver med utleie av elsparkesykler til møte. Samferdselsministeren understreker at han ser fram til en god dialog for sammen å finne gode løsninger.

I forrige uke ble det kjent at Oslo-politiet vil ta opp problemet med elsparkesyklene i hovedstadens gater på neste politirådsmøte, der politiet og kommuneledelsen er til stede.

Vil ha nattestopp

Politirådsmøtet kommer i stand etter at Oslo legevakt har gått ut og bedt om at elsparkesyklene i byen må sperres for bruk på natta.

Mer enn halvparten av dem som skader seg på elsparkesykkel i hovedstaden, gjør det mellom klokka 22 og 07, opplyste skadelegevakta til NTB. I juli ble tolv personer alvorlig skadd i elsparkesykkel-ulykker i Oslo – ti av dem var påvirket av alkohol.