Vegard Rødseth Tokheim og snøbrøyting
Vi har jo noe å lære av denne vinteren. Men vi kommer sikkert også neste år til å glemme at det var bedre i fjor enn det var før. Og det er derfor det vil bli bedre året etter også, sier Vegard Rødseth Tokheim (H).

– I Stockholm kan svenskene bare drømme om Oslo-tilstander når snøen faller hos dem

Før dumpet man skitten snø ut i havnebassenget fra eksospotter og piggdekk, med veisalt på toppen, ut i Oslofjorden. I år hopper badere ut i vinterbading fra Fjordbyens nye badstuer.

Publisert

Snøen som falt i fjor er lite relevant for ustøe bein som prøver å komme seg ned en slak bakke der man egentlig trenger brodder, polstring og staver for å komme seg helskinnet fram.

Snøen som falt i år og føret der vi står nå, er det som betyr noe. Men snøen som falt i fjor, klagene vi sendte da og de kontinuerlige forbedringene som vi har å bygge på, gjør oss bedre i stand til å møte neste års vinter.

Der det i fordums dager var imponerende med rundetidene til skøyteheltene på Bislett Stadion er det i starten av februar minst like imponerende å gå på hålken og isen rundt Bislett Stadion, i likhet med mange andre steder i byen vår.

Snøryddingen er bedre

Et klima i endring har gitt oss mer uforutsigbare vintre. På få tiår har vinteren blitt en måned kortere, mens nedbørsmengden er omtrent den samme.

Selv om mange med rette kan klage på været og føret, er likevel snøryddingsjobben vi gjør nå bedre enn før. 

Da mange av oss feiret jul og nyttårsaften med familie og gode venner var det karer i kjeledress bak rattet på brøytebiler som sørget for at Oslo-folk kunne komme seg frem til selskap eller livsviktige jobber i helsevesenet og redningstjenestene. 

Svenskene kan drømme

Kravene til snøbrøyting er høyere i Oslo enn i andre norske sammenlignbare byer. Man rykker ut senest en time etter det snør ved 2 og 3 cm snøfall og brøyter seg ferdig innen fem timer etter snøfallet er sluttet - på henholdsvis veinett og fortau eller sykkelvei, etter klare prioriteringer. 

I Stockholm kan svenskene bare drømme om Oslo-tilstander når snøen faller hos dem.

Før ble snøen ryddet på hver sin side av gaten annenhver dag, avhengig av hvilket gatenummer man hadde. Bilen måtte man flytte selv eller oppleve at bilen ble fjernet av politi og kranbil. Datoparkering i Oslo ble endelig avskaffet i 1989.

Heder og respekt til Terje

Miljøkravene til snøhåndtering er også skjerpet. Før dumpet man skitten snø ut i havnebassenget fra eksospotter og piggdekk, med veisalt på toppen, ut i Oslofjorden. I år hopper badere ut i vinterbading fra Fjordbyens nye badstuer. Før husket jeg sort snø i sentrum som en selvfølge, men nå er den lysegrå.

Dette kan de gjøre takket være snølekteren S/S Terje. Konstruktøren Terje Myrhaug har gjort seg vel fortjent til heder og respekt fra alle som er glade i livet og naturen i Oslofjorden. Det vi pleide å dumpe der, tror jeg ingen av oss har særlig lyst til å gå tilbake til.

Da fortjener du å betale klekkelig

I tillegg gir den digitaliserte tilbakemeldingsmuligheten Bymelding oss som innbyggere en unik mulighet til å si ifra. Før kunne vi sikkert komme med noen gloser og tanker, om vi falt på isen eller irritere oss over at farlige veier ikke ble ryddet. 

Nå kan vi gi beskjed om at det er på tide å prioritere å strø i et område. Slik at enken i naboleiligheten kan kommet seg ut, uten at det blir for vanskelig og farlig.

I en by hvor stadig flere er eldre og hvor vi verdsetter alle typer funksjonsnivåer høyt, har det vært fornuftig å prioritere at kollektivtransport skal være tilgjengelig. Det betyr at busser og trikker har høyere krav til god brøyting for å komme seg frem fordi de har lavere inngangspartier. Det er et gode, men da krever det at man klarer å parkere bilen sin selv. 

Dersom du «bare skal» gjøre et ærend og stanser flere trikker, fortjener du en langt mer klekkelig bot enn i dag. Om det er vanskelig å parkere din Porsche så får du måke sjæl.

Det blir bedre

Det er masse å lære fra årets snørydding. Når snøen faller neste år, vil snødeponiet på Åsland være utvidet. Vurderingen av om det fungerte med en ekstra maskin til Slimeveien eller om det ikke var nok, vil foreligge.

Vi har jo noe å lære av denne vinteren. Men vi kommer sikkert også neste år til å glemme at det var bedre i fjor enn det var før. Og det er derfor det vil bli bedre året etter også.

Powered by Labrador CMS