Byens førsteetasjer

– Fotografi er en veldig åpen kunstform, så terskelen inn er lav. Nå er interessen stor for fotografi, sier Helene Gulaker Hansen i Shoot Gallery. Foto: Hilde Kari Nylund

I en bensinstasjon i Baldersgate på Frogner, har Helene Gulaker Hansen etablert et galleri

– Jeg tror denne bensinstasjonen bidrar til å senke terskelen for å gå på galleri, særlig hvis det er første gang, sier Helene Gulaker Hansen, i Shoot Gallery på Frogner.

Publisert

– Her ønsker vi å holde en lav terskel så alle føler seg velkomne.

Lav og langstrakt ligger den gamle bensinstasjonen der, ved et stort, åpent veikryss på Frogner. Borte er pumpene, glorete farger og eimen av bensinstasjon, mens to store kjøreporter i hver ende fortsatt står der. Bak den ene finner du den gamle vaskehallen – full av fotografikunst av ypperste klasse.

Byens førsteetasjer

Vi lever i en tid hvor det sies at det blir stadig vanskeligere for de små spesialistbutikkene å overleve, og at bilfritt byliv og netthandel dreper bylivet. Stemmer dette? Førsteetasjene er viktige for trivselen i byen. Vi tar pulsen på Oslos førsteetasjer.

– Vi er et kunstgalleri med salgsutstilling, og har spesialisert oss innen fotografi. Mange kommer hit fordi de ønsker kunst i hjemmet sitt, forteller Gulaker Hansen. Hun har både norske og internasjonale kunstnere, men prioriterer norske.

– Jeg synes det er veldig viktig at norske kunstnere har et hjemmemarked og en hjemmescene.

Shoot Gallery ble etablert i 2013 og var det første i Oslo som spesialiserte seg på fotografi. Siden i vår har galleriet holdt til i denne gamle bensinstasjonen på Frogner. Foto: Hilde Kari Nylund

Det beste av norsk fotografi

– Hvem er den typiske kunden?

– Vi har kunder som kommer fra alle kanter, også fra andre byer. Det er såpass få som viser fotografi at de som kommer, virkelig er interessert i fotografi. Også da vi var i Barcode, ble vi imponert over hvordan folk kjempet seg gjennom vær og vind for å komme på utstillingene våre, forteller hun. Shoot Gallery flyttet til Frogner på vårparten, fra lokaler i Barcode.

– Hva er det beste kundene kan si om dere?

– At man får et godt overblikk over det beste av norsk fotografi!

– Kunsten tåler disse lokalene veldig godt, poengterer Helene Gulaker Hansen i den gamle vaskehallen. Foto: Shoot Gallery

Tar tid å legge om livene våre

– Bilfritt byliv: Bonus eller besvær?

–  Folk er veldig glade for at vi er tilgjengelige per bil. Vi merket det i Barcode, hvor det ikke gikk an å svinge innom. Du kan ikke ha like mange punkter på agendaen din hvis du ikke kan kjøre. Da må vi legge om livene våre, og det tar tid, mener Gulaker Hansen. Hun leverer ofte kunst til kunder med bil og liker også å kunne besøke rammeverksted og andre samarbeidspartnere.

– Jeg tror vi klarer oss uten bil i sentrum etter hvert, men det tar tid å endre vaner. Da er det et poeng å ligge sentralt som dette; ikke være for langt unna andre steder folk oppsøker.

Folk setter pris på oss

– Hvordan bidrar dere til å skape byliv rundt galleriet?

– Vi har åpent hus på vernissage – det er bare å skrive seg på en e-postliste for å bli invitert, forteller Gulaker Hansen. Og når hun er på galleriet, står åpen-skiltet framme også utenom faste åpningstider.

På Shoot Gallery kan du se et stort utvalg av gode fotokunstnere på én gang – og kjøpe verkene deres. Foto: Hilde Kari Nylund

– Jeg opplever at folk setter veldig pris på at det er et galleri akkurat her. Du kan til og med ta med deg hunden inn hvis du er ute og lufter, sier hun med et smil. Så det kan nok være lettere å stikke innom denne gamle bensinstasjonen enn et veldig stilig galleri på Tjuvholmen eller deromkring.

– Jeg håper i hvert fall at det er sånn!

Avventende til netthandel

– Hva betyr netthandel og digitalisering for Shoot Gallery?

– Vi har vært avventende til netthandel fordi vi opplever at kundene ønsker å se et bilde fysisk. Det handler også om prisnivå - er det på 20 000 kr eller mer, opplever vi at folk vil se det. Å stå foran et fysisk verk er et helt annet møte med kunsten enn når du ser det på en skjerm, mener Gulaker Hansen. Havet av bilder på sosiale medier er bare positivt for interessen for kunstfotografi.

– Når det tas så mange bilder, blir det veldig tydelig når noe er vesentlig mye bedre.

Moderne norsk fotokunst møter sliten, forhenværende bensinstasjon. Foto: Hilde Kari Nylund

Tar ombruk på alvor

– Hva betyr klima og bærekraft for dere?

– Hele dette konseptet er veldig klimavennlig, mener Gulaker Hansen. Lokalene var allerede strippet da de flyttet inn. Topp moderne belysning og veggpaneler ble med fra Barcode, møblene er utlånt fra et showroom, og den akustiske takplaten i vaskehallen skulle egentlig noen kaste. Det eneste som er gjort, er grundig skrubbing – spesielt av flisene i vaskehallen.

– Her er det så røft at det dummeste vi kunne gjort, var å begynne å fikse på ting! Når alt er så slitent og røft, blir det også helhetlig. Jeg synes kunsten tåler det utrolig godt, sier Gulaker Hansen.

Serien er laget i samarbeid med Roar Smelhus, fra 6CST. Han driver coworking-konseptet Banken på Storo.

Les om flere av byens førsteetasjer.

Powered by Labrador CMS