Fritidsbåter presses bort båt for båt. På Karenslyst ved Skøyen forsvinner 1500 vinteropplagsplasser

– Vi er veldig bekymret for båtlivet. Våre politikere må tilrettelegge for flere båtplasser på vannet og på land, slik at ikke kun noen få utvalgte i samfunnet har råd til å ha båt, sier Kongelig Norsk Båtforbund.

Publisert

Båter må vike plassen for nedbygging av strandsonen, og det fører til et stort press på vinteropplagsplasser, ifølge Stig Hvide Smith, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund.

Det har vært rekordomsetning av fritidsbåter de to siste årene, men samtidig hardner kampen om områdene i strandsonen til over store deler av landet.

Bare i Oslo forsvinner rundt 1500 vinteropplagsplasser på Karenslyst. Har du ikke sikret deg vinteropplagsplass ennå, kan det faktisk være for sent.

Truer tradisjonsrik kultur

– Presset på de kystnære plassene er ekstremt og det er en stor utfordring for små og store båtforeninger, sier Hvide Smith i en pressemelding.

De fleste båtforeninger drives på frivillig basis og på kommunal grunn.

– Det å fjerne tilgang til sjøen som rekreasjonsområde, truer allemannsretten og en tradisjonsrik kultur langs vår lange kystlinje.

Ikke bare for de rike

– Snittverdien på en fritidsbåt i Norge i dag er ca kr 120.000 og den er rundt 20 år gammel, men politikerne elsker å gi båteiere et «rikmannsstempel» og identifisere oss med myten om kaksen fra Vestkanten i Oslo, sier Hvide Smith.

Ventetiden på båtplass i Oslo ligger nå mellom 12 og 20 år i de forskjellige foreningene.

Oslo Motorbåtforening fått melding fra kommunen at de mister 127 bryggeplasser på sjøen ved Sjølyst Marina. I tillegg må de rive klubbhuset sitt, hvor det drives åpen restaurant i sommerhalvåret.

Powered by Labrador CMS