Fint vær og hjemmepåske for oslofolk førte til kraftig økning i salg av blant annet hageredskap.

Hytteforbud og hjemmepåske med fint vær ga eventyrlig vekst for en bransje i Oslo

Dagligvarebransjen har gjort det godt under koronapandemien. Men i Oslo er det en annen bransje som kan vise til enda bedre tall og høyere omsetning under hytteforbudet og hjemmepåsken.

Publisert

Finværet i påsken gjorde at Jernia i Oslo solgte mye hageredskap og griller da byens befolkning måtte holde seg hjemme.

— Vi har flere butikker i Osloområdet med 50–60 prosent omsetningsvekst, sier Jernia-sjef Espen Karlsen til Dagens Næringsliv.

Butikker som selger varer til hjem og hobby har svært gode tider, med en kjempetopp rundt påsken da kortbruken var opp 40 prosent på hjemartikler, ifølge statistikk fra DNBs kortbrukere.

Jernia holdt stengt på Stovner

Forbruket var fortsatt ti prosent over fjoråret ved siste måling, viser DNs kartlegging av koronakrisens påvirkning på forbruket.

— Alle butikkene våre er nå åpnet bortsetter fra at vi har valgt å holde butikken på Stovner stengt ettersom dette er episenteret for smitte i Oslo-området, sier Espen Karlsen til avisen.

— Vi selger både flere griller, bålpanner og hageutstyr enn i fjor. Og det er blitt solgt enormt med interiørmaling før vi nå etter påske ser kraftig løft i eksteriørmaling også. Så dette har virkelig vært våren for å fikse i hagen, pusse opp og male, forteller sjefen for jernvarekjeden som eies av Stein Erik Hagens selskap Canica.

Powered by Labrador CMS