Dette juletreet lå igjen på brosteinen på Fagerborg i ettermiddag. Det har helt sikkert gledet mange i jula, men rakk ikke å komme seg med på lasteplanet til Renholds- og gjenvinningsetatens ryddebil sammen med alle de andre trærne.
Dette juletreet lå igjen på brosteinen på Fagerborg i ettermiddag. Det har helt sikkert gledet mange i jula, men rakk ikke å komme seg med på lasteplanet til Renholds- og gjenvinningsetatens ryddebil sammen med alle de andre trærne.

Bor du innenfor Ring 2 og rakk ikke fristen for å legge juletreet til gjenvinning? Fortvil ikke

Sentrumsbeboere som lurte på hvor og når de skulle frakte juletreet til gjenvinning i går, fikk en ekstra julenøtt å løse.

Publisert

Heldigvis har Renovasjons- og gjenvinningsetaten et svar til alle som vandret rundt i den bitende kulda med juletreet uten å vite hvor de skulle legge det.

Følgende skjedde nemlig klokka ti onsdag morgen: Alle hentestedene for brukte juletrær innenfor Ring 2 på kommunens kart forsvant. Årsak? Hentestedene hadde frist for dumping av juletrær på nettopp dette tidspunktet.

Ingen hentesteder?

Oslo kommunes kart over steder å dumpe juletrær inneholdet kartpunkter medeksakt adresse, hentetid og dato. Men kartet var programmert sånn at da klokka passerte ti, forsvant alle punktene og all infoen innenfor Ring 2 ... som Askepott fra slottsballet.

For intetanende, nye kartbrukere kunne det se ut som om kommunen ikke skulle hente juletrær innenfor Kirkeringen i det hele tatt.

Hvor mange juleryddere i sentrale bydeler som siden klokka ti onsdag har lurt på hvordan og hvor de skal bli kvitt treet på en miljøvennlig måte, har Vårt Oslo ingen oversikt over. Det blir kun spekulasjoner.

Glasscontaineren bak de uavhentete juletrærne i krysset Fagerborggata og Gørbitzgate bar preg av nyttårshelgen.
Glasscontaineren bak de uavhentete juletrærne i krysset Fagerborggata og Gørbitzgate bar preg av nyttårshelgen.

Svikt i systemet

Jørgen Bakke Fredriksen i Renovasjons- og gjenvinningsetaten forteller til VårtOslo at det var en svikt i systemet at opplysningene om den korte tidsfristen innenfor ringen ikke ble lagt ut i pdf-dokumenter slik det er blitt gjort tidligere år.

– Vi glemte nok å legge ut disse dokumentene i år, det beklager vi, sier Fredriksen, som er kommunikasjonsrådgiver i etaten.

– Vi har annonsert innsamlingen siden 28. desember, så jeg vil tro de fleste har sjekket i tide. Men neste år skal vi ta oss den tiden det tar å lage lister. Jeg var heller ikke helt klar over at kartet virker sånn at punktene blir borte når tidsfristen går ut. Jeg skjønner at det kan være forvirrende for folk i disse bydelene. Dette skal vi unngå til neste år, sier Fredriksen.

Har heldigvis ryddebil

De som ikke rakk fristen kan trøste seg med at trær som blir gjenlagt på hentestedene blir plukket opp innen rimelig tid av ryddebiler fra etaten, selv om fristene ikke er overholdt. Fredriksen understreker at trærne må legges ut raskt dersom de skal bli plukket opp i denne siste runde.

– Det dukker alltid opp hauger av trær etter fristen, og vi lar dem selvfølgelig ikke bli liggende. Vi har biler som kjører rydding, men jeg må presisere at fristene er der for å overholdes, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Bymiljøetatens gatepatrulje var på plass for å melde inn den overfylte glasscontaineren. De to ønsker å minne oslofolk flest på å bruke appen Bymelding for alle slags tilbakemeldinger og varslinger til Bymiljøetaten.
Bymiljøetatens gatepatrulje var på plass for å melde inn den overfylte glasscontaineren. De to ønsker å minne oslofolk flest på å bruke appen Bymelding for alle slags tilbakemeldinger og varslinger til Bymiljøetaten.

– Et bedre system

De første årene kommunen tilbød juletrehenting, la etaten opp til henting korte tidsvinduer, helt ned til et kvarter. Folk måtte møte opp med treet på eksakte tidspunkt for å få det fjernet. Det fungerte ikke så bra, forteller Fredriksen. Nå legger etaten opp til at det dannes hauger av trær som hentes innen gitte frister som er ulike fra sted til sted.

–P Det er et bedre system. De korte tidsintervaller var ikke enkle å gjennomføre for folk flest, og systemet ble endret i fjor etter et par år, opplyser Jørgen.