— Jeg er så lei meg og fortvilet over at jeg svarte på sms fra strømselgeren, sier Amanda ved Louis Pizza på Adamstuen.

Aggressiv selger lurte Amanda og Louis Pizza på Adamstuen inn i dyr og dårlig strømavtale

Amanda ble lurt til å tro at strømavtalen var smart for lille Louis Pizza på Adamstuen. Men for å komme ut av den dyre og dårlige avtalen krevde strømselskapet penger. Nå legger GNP Energy seg helt flate og beklager.

Publisert

— Jeg så jo at strømregningene ble høyere og høyere. Så jeg forsøkte å sjekke både med Elvia og Norgesenergi hvorfor prisene steg så mye, forteller Amanda ved Louis Pizza på Adamstuen.

Så ringte en selger til Amanda og sa han representerte strømselskapet GNP Energy. Og at han kunne hjelpe Louis Pizza med en ny, bedre og billigere strømavtale.

— Selger sa jeg måtte svare på en sms

Amanda forteller at selgeren var ekstremt pågående og opptrådte aggressivt for å få henne til å inngå en avtale.

Til VårtOslo sier Amanda at hun både er flau og lei seg etter å ha blitt lurt til å signere avtalen med GNP Energy.

Lenger ned i denne artikkelen kan kan du lese hvordan styreleder og daglig leder i strømselskapet reagerte etter at VårtOslo tok kontakt.

— Vi sliter som alle andre økonomisk på grunn av korona, så dyrere strøm enn nødvendig har vi ikke råd til, sier innehaver av Louis Pizza, Live Glesne Kjølstad.

Amanda ønsker ikke å stå frem med etternavn, men vil fortelle historien for å advare andre mot å bli lurt.

— Jeg snakker jo ikke så godt norsk. Selgeren snakket sikkert med meg i 25 minutter og han sa at jeg måtte svare på sms`en han skulle sende. Jeg forklarte ham at det egentlig er styreleder eller eier av Louis Pizza som skal inngå slike avtaler, sier hun til VårtOslo.

— Jeg er så lei meg og forvilet

— Men selgeren bare fortsatte. Selv om jeg oppga navn på han som er ansvarlig for å inngå økonomiske avtaler på vegne av Louis Pizza. Selgeren må jo ha skjønt at han snakket med en kvinne og ikke mannen jeg oppga navnet på, sier Amanda.

Amanda kom til Norge som flyktning og ble venn med Live Glesne Kjølstad. Sistnevnte startet Louis Pizza på Adamstuen for å hjelpe Amanda og broren med å få en fast og stabil jobb.

— Jeg er så lei meg og fortvilet over at jeg svarte på sms fra strømselgeren, sier hun til VårtOslo.

Ved å svare på sms`en fra strømselgeren inngikk Amanda, uten å skjønne det, en ny strømavtale på vegne av arbeidsgiver Louis Pizza.

Hun inngikk rett og slett en kontrakt uten å vite det. Da startet marerittet, forteller innehaveren av Louis Pizza til VårtOslo.

— Vi sliter økonomisk under korona

— Konsekvensen var dyrere strøm og en ekstremt dårlig følelse da vi så kontraktsvilkårene med flere års bindingstid, sier innehaver Live Glesne Kjølstad.

— Vi sliter som alle andre økonomisk på grunn av korona, så dyrere strøm enn nødvendig har vi ikke råd til, sier Kjølstad.

Marerittet fortsatte da kundebehandlerne hos GNP Energy nektet å slette avtalen. Dersom den lille pizzasjappa skulle komme seg ut av den dyre og dårlige strømavtalen, ville det koste Louis Pizza mange tusen kroner.

VårtOslo kontaktet GNP Energy og stilte en rekke skriftlige spørsmål. Blant annet om hvordan selgeren kunne insistere på at Amanda skulle besvare en sms han opplagt visste var en kontrakt på ny strømavtale.

— Selgeren gikk langt over streken

Styreleder og daglig leder i GNP Energy Gisle Sveva ringte VårtOslo tirsdag ettermiddag og la seg flat på vegne av selskapet.

— Det er ikke slik vi ønsker å ha det. Dette er en selger som ikke bare har gått over streken, han har gått langt over. Det er det ikke noen tvil om, sier Sveva.

Han forklarer at GNP Energy brukte et underselskap til å selge avtaler. Dette underselskapet har igjen benyttet et tredje selskap, forklarer Sveva.

GNP Energy beklager overfor Louis Pizza. — Jeg eller noen andre skal ta kontakt med Louis Pizza og finne en god løsning, sier styreleder Gisle Sveva.

— Jeg har undersøkt denne saken så langt det har latt seg gjøre. Og dette er via via og helt uakseptabelt for GNP Energy. Da har ikke vi kontroll på vår egen verdikjede, og det skal vi selvsagt ha. Dette vil få konsekvenser for selskapet vi har brukt til å selge strømavtaler, sier Gisle Sveva til VårtOslo.

— Vi beklager overfor Louis Pizza

— Nå har Louis Pizza tidligere fått beskjed om at de må betale seg ut av den avtalen som er inngått med dere. Hva skjer nå?

— Jeg eller noen andre skal ta kontakt med Louis Pizza og finne en god løsning. Om det da blir at de får en bedre avtale eller om de vil ut av avtalen finner vi ut av. Men de skal selvsagt ikke måtte betale seg ut dersom de ikke ønsker å være kunde hos oss, sier styrelederen i GNP Energy.

— Hva har du å si til Louis Pizza og Amanda?

— Jeg ønsker å si at vi beklager at representanter for GNP Energy har oppført seg på denne måten. Og kan bare gjenta at vi ønsker nå å finne god løsning med Louis Pizza, sier Gisle Sveva til VårtOslo.

Powered by Labrador CMS