— Vi har satset tungt på kollektivtransport, og sykkelandelen er rekordhøy fordi vi har bygget sykkelveier i et tempo Oslo aldri har sett maken til, sier miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG).Foto: Hanna Johre / NTB
Mener Oslos klimautslipp ikke går raskt nok ned: - Bompenger må økes kraftig, sier Sirin Hellvin Stav (MDG)
Veitrafikk fortsetter å være største kilde til utslipp av klimagasser i Oslo, viser nye tall. — Bompengene må økes kraftig, det må bli enklere å sykle og billigere å reise kollektivt, sier miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG).
Oslo hadde en nedgang på 5,9 prosent i utslipp av klimagasser i 2020, viser nye tall fra Miljødirektoratet. Det er kun 0,8 prosentpoeng lavere enn utslippsnedgangen i 2019.
— Vi har gjort mye for å kutte utslipp. Kommunale biler, busser, båter er snart helt utslippsfrie. Vi har satset tungt på kollektivtransport, og sykkelandelen er rekordhøy fordi vi har bygget sykkelveier i et tempo Oslo aldri har sett maken til, sier miljøbyråd Sirin Hellvin Stav (MDG).
Miljøbyråden peker særlig på utslippene fra veitrafikken og forbrenningsanlegget sør i byen. Kjøretøy på bensin og diesel slipper ut mest, dernest er anlegget på Klemetsrud hovedstadens desidert største punktutslipp av klimagasser.
Annonse
Tidligere oppgitte tall viser at forbrenningsanlegget sør i byen står for mellom 14 og 17 prosent av Oslos samlede CO2-utslipp.
— Bompengene må økes kraftig, det må bli enklere for folk å sykle, billigere å reise med kollektivtransport, og vi må få realisert karbonfangst- og lagring på Klemetsrud, sier Sirin Hellvin Stav.
Ifølge Miljødirektoratet hadde 67 norske kommuner en nedgang i klimautslippene i 2020, og Oslo er altså en av kommunene med reduksjon i utslippene.
— Kommunene er viktige i arbeidet med å få ned klimagassutslippene. Oppdaterte tall for utslipp av klimagasser bidrar til økt bevissthet om utslippene lokalt, sier direktør Ellen Hambro i Miljødirektoratet.
Oslo har et eget klimaregnskap, som finansbyråd Einar Wilhelmsen (MDG) er ansvarlig for. I likhet med partifellen Hellvin Stav mener han at det ikke går raskt nok å få ned Oslos utslipp av klimagasser.
— Vårt mål er i bli verdens første utslippsfri storby i 2030 og disse tallene viser at tempoet må kraftig opp, sier Wilhelmsen.
— Oslo klarer ikke å gjøre alt alene. Staten må slutte å bygge ut store motorveier inn til byene og gi kommunene flere virkemidler til å kutte utslipp, mener finansbyråden.