Cruiseskipet AIDAnova markedsfører seg selv som et "grønt" cruisetilbud. Det mener Extinction Rebellion er en bløff.
Klimaaktivister aksjonerte mot cruiseskipet AIDAnova i havna. – Driver grønnvasking av verste sort
– Carnival Cruises driver grønnvasking av verste sort, og det vil ha enorme negative miljøkonsekvenser når vi vet at det er over 200 slike skip klare for bygging.
Cruiseskipet AIDAnova ble møtt av aktivister tilknyttet Extinction Rebellion da de la til kai ved Akershusstranda i Oslo. To seilbåter fra Extinction Rebellion møtte først skipet ved Bygdøy. Da de la til kais fikk passasjerene utdelt løpesedler om grønnvasking fra rederiet Carnival Cruises.
– Carnival Cruises markedsfører dette skipet som «green cruising». Man kommer ikke lenger fra sannheten enn det, sier aktivist Thomas Wiken.
AIDAnova er kjent som det første cruiseskipet i verden som kan gå utelukkende på flytende naturgass. Cruisegiganten Carnival, som eier skipet, mener at det gir lavere utslipp av CO2 og NOx enn vanlige skip.
Wiken mener det ikke er noen klimagevinst ved å bruke flytende naturgass i skipsfarten og henviser til en analyse utført for organisasjonen International Council on Clean Transportation.
ICCT skriver tvert imot at et nytt skip av denne typen forurenser opp til 70 prosent mer enn et eldre skip med tungoljemotor, når man ser på de totale utslippene.
– Dette er grønnvasking av verste sort, og det vil ha enorme negative miljøkonsekvenser når vi vet at det er over 200 slike skip klare for bygging, sier Wiken.
Undervannsmuren i Drøbakssundet
Aksjonistene ønsker også fokus på hva cruisenæringen gjør med naturen. Kystverket skal nå finne ut om det er samfunnsøkonomisk gunstig å sprenge vekk undervannsmuren i Drøbakssundet, og med det de omkringliggende skjærene.
Dette området har det rikeste dyrelivet i hele Oslofjorden. Ved å fjerne denne muren kan flere cruiseskip komme til Oslo sentrum, ifølge Extinction Rebellion.
Extinction Rebellion benytter sivil ulydighet for å skape oppmerksomhet om klima- og naturkrisa.