En tidligere mellomleder i bydel Sagene må i slutten av april møte i Oslo tingrett siktet for å ha underslått 287.000 kroner fra bydelen.

Tidligere mellomleder i bydel Sagene må møte i retten, tiltalt for underslag

Den tidligere mellomlederen skal ha underslått penger fra en kafe drevet av bydel Sagene. I Slutten av april må han i retten, tiltalt for å ha underslått 287.305 kroner.

Publisert

I oktober i fjor kunne VårtOslo rapportere om en mellomleder i bydel Sagene, som gjennom flere år skal ha underslått penger fra en kafé drevet av bydelen. Kafeens inntekter ble ikke overført til kommunens konto i perioden fra februar 2015 til underslaget ble oppdaget sommeren 2018.

Det er nå tatt ut tiltale mot mannen for underslaget og Sagene Avis melder at saken kommer opp til behandling i Oslo tingrett i slutten av april.

Bydelen gikk til politiet

Saken ble oppdaget av bydelens regnskapssjef, i forbindelse med etablering av nye moms-rutiner. Nærmere undersøkelser viste at siste innbetaling til bydelen fra kafédriften var gjennomført i februar 2015. I løpet av et driftsår hadde kafeen en gjennomsnittlig inntekt på vel 100.000 kroner.

I etterkant forsøkte bydelen gjentatte ganger å få kontakt med personen for å finne ut hva som var skjedd. Men henvendelsene ble ikke besvart. Deretter ble den ansatte innkalt til møte, men heller ikke dette responderte personen på.

På bakgrunn av disse hendelsene, mistenkte bydel Sagene at enhetslederen kunne ha underslått pengene. I etterkant har bydelen politianmeldt den tidligere ansatte, og saken blir håndtert av politiet, sa bydelsdirektør Morten Sanden til VårtOslo da saken ble offentlig kjent.

Vil hindre underslag

Etter at saken ble avdekket skal bydel Sagene ha tatt grep for å hindre at liknende situasjoner skulle kunne oppstå. I denne prosessen har de har gjennomgått tjenestestedets rutiner knyttet til dagsoppgjør og kontanthåndtering.

«Som risikoreduserende tiltak har bydelen gått til anskaffelse av en betalingsterminal slik at det ikke lenger foregår kontanthandel», heter det i protokollen fra kommunens eget kontrollutvalg.

Powered by Labrador CMS