Tobias Hager og Rungrat Phomgam holder orden på køene foran kassa. April er en viktig måned for JYSK på Ryen

Fullt kjør hos nyoppussede Jysk på Ryen. Nå skal folk ha terrasse- og hagemøbler

Et sikkert vårtegn hos Jysk er kunder som vil ha hage- og terrassemøbler. Når kundeflokken slippes løs på Ryen må alle trå til. — Jeg tror det kan bli noen tonn med varer å løfte fram her i dag.

Publisert

Det var kø utenfor inngangen da Jysk Ryen åpnet 21. april. Butikksjef Kine Skytøen (30) tok imot kunder som i stor grad var ute etter å kjøpe terrasse- eller hagemøbler. Det er april, og tid for slikt.

Butikklokalet har fått en god ansiktsløfting, og det skal være lettere for kunder å finne fram til varene de er på jakt etter.

Fullt kjør fra første minutt

Det er som en vårløsning av kunder som strømmer inn i butikken, mange med blikket festet på de utstilte hagemøblene. På bakrommet står distriktssjef Henning Kristiansen og lemper esker med varer. Butikken på Ryen er også en klikk- og hentbutikk for de som handler på nettet.

Butikksjef Kine Skytøen med litt av dagens bestillinger i handa, omgitt av noen av varene som skal ut i løpet av dagen.

— Vi har en halv time på oss for å få varen klar til henting, forklarer Skytøen, mens distriktssjef Kristiansen kommer med nye varer.

— Jeg tror det kan bli noen tonn med varer å løfte fram her i dag, sier han.

I køen foran kassa står Lars G. fra Konows gate og blar i kundeavisen. Han har sett seg ut nye terrassemøbler til hytta. Nå håper han intenst på at varen ikke er utsolgt.

Sammensatt kundegruppe

— Vi har en veldig sammensatt kundegruppe. Kundene kommer fra Gamle Oslo og fra området mellom Manglerud og Mortensrud. Vi ligger like ved Norges nest mest trafikkerte motorvei, og de som har sittet i kø der, har kanskje fått en idé om å komme innom butikken, sier Skytøen, det siste med et glimt i øyet.

På spørsmål om det i en så sammensatt kundegruppe kan sees noen forskjell på hva kundene foretrekker, tenker butikksjefen seg nøye om før hun svarer at det har hun ikke registrert. Kunder med bakgrunn i Syria, Norge eller Polen kjøper de samme dynene og putene.

Hver kunde, sin overmadrass. Med tilbudspris på overmadrasser var det mange kunder som kom for å kjøpe nettopp det.

— Det hjelper å ha ansatte med forskjellig bakgrunn. Med tanke på språk, selvsagt, men jeg tror det gir kundene en ekstra trygghet å kunne få hjelp av en med samme bakgrunn, sier Skytøen.

Det er ti ansatte i butikken, og bakgrunnen til de ansatte er som kundegruppen, sammensatt.

Nye overmadrasser å hvile ut på

Det er tilbud på overmadrasser, og i køen foran kassene har nesten hver kunde minst en overmadrass. Hafiez Ur Rehman (64) er en av dem som har benyttet seg av tilbudet.

— Jeg har vært her før, men det er lenge siden. Nå har jeg kjøpt overmadrass, sier Rehman mens han gjør seg klar til å bli ekspedert av assisterende butikksjef Tobias Hager i kassa. Alle kluter må settes inn for å ta unna for køen.

Arbeidstrening

— Vi har et samarbeid med Nav og den lokale bedriften Signo Rycon. Vi har hatt mange døve og hørselshemmede her hos oss. For de døve er det vanskelig å stå i kassa, men ellers går det fint, sier Skytøen, som beskjedent nok ikke nevner at samarbeidet kom i stand etter hennes initiativ.

Butikksjef Skytøyen har hatt stillingen i fem år. Her i samtale med en kunde.

Et samarbeid med UFF

— Samarbeidet med Uff gjør det enklere for oss som selskap å ta gode grønne valg, slik at vi unngår restavfall når våre tekstiler ikke blir solgt, men kan gjenbrukes. I tillegg ønsker vi også å gjøre det lett for kunden å ta gode miljøvalg når de har tekstiler de ønsker å bli kvitt, sier eiendomssjef i Jysk, Lars-Petter Christensen.

— Vi har også kuttet ut plastikk på emballasje. Vi har begynt med papp i stedet, og har miljøsertifiseringer på stort sett alle produkter. Kundene våre er oppmerksomme på dette, og etterspør det, sier butikksjef Kine Skytøen.

Powered by Labrador CMS