Slik kan det se ut ved Manglerud hvis det bygges et nytt lokk over motorveien. Med park, trær og idrettsanlegg.Illustrasjon: LINK ARKITEKTUR
Manglerudtunnelen var kanskje ikke et luftslott likevel
I tre tiår har naboene ved Manglerud, Høyenhall og Bryn kjempet for å bli kvitt trafikken på E6. De har ønsket seg en tunnel som skjermer for motorveien. Et nytt forslag møtes nå med interesse.
På brua mellom T-banen og senteret på Manglerud dundrer
trafikken på E6 forbi. I tre tiår har folk på Manglerud, Høyenhall og Bryn
kjempet for å bli kvitt trafikken og støyen fra E6. Men ingenting har skjedd.
Manglerudtunnelen er også en av stridssakene i de pågående Oslopakke 3-forhandlingene, forhandlingene om den overordnete planen for
utbygging og finansiering av veger og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.
– Relativt enkelt
Nå lanserer OBOS og entreprenørselskapet NCC en plan om et
400 meter langt og70 meter bredtmiljølokk over E6 forbi Manglerud. Prisen kan komme på under en
milliard. OBOS anslår 500-700 millioner kroner. Byggetiden anslås til mellom to og tre år.
– Det kan både legge til rette for byutvikling og ta bort
problemet med støy og luftforurensning. Løsningen er i aller høyeste grad
realistisk hvis det er vilje, sier OBOS-sjef Danel Siraj til NRK.
Annonse
Selve tunnelen består av stålmoduler som heises på plass. Så
dekker man til med jordmasser på toppen slik at det blir et grøntareal som kan
brukes av alle som bor i området. Ifølge NCC er den foreslåtte løsningen godt utprøvd.
– Det er en relativt enkel og effektiv byggemetode. Den er
også relativt rimelig, sier Thor Heimdahl, pressetalsperson i NCC Norge til
NRK.
OBOS vil betale
På toppen av lokket kan det bygges idrettsflater, parkanlegg
og gang- og sykkeltraseer. Og opptil 700 boliger ved siden av, der OBOS er grunneier.