Ordfører Marianne Borgen og sporveissjef Cato Hellesjø sto for åpningen av t-baneverkstedet.Foto: Sporveien / Nicoline Bjerge.
Sporveien har fått et nytt og oppgradert T-baneverksted på Ryen
– Med oppgradert base er vi klare for å vedlikeholde enda flere T-banevogner i mange år fremover. Det er et viktig steg på veien mot fremtidens behov for flere reisende med kollektivtrafikken, sier konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø.
Oslo får flere T-banevogner, og har ambisjoner om å øke antall T-baneavganger. Forrige uke stod et større verksted, med fire nye spor for vedlikehold og en helt ny lakkeringshall klart.
Ryen base er hovedverkstedet for T-banen i Oslo. Her blir vognene rengjort, reparert og står parkert når de ikke er ute og kjører. Basen ble opprinnelig bygget til oppstarten av T-banedriften på 60-tallet, men siden har det skjedd mye med T-banen i Oslo. Behovet for å oppgradere og tilpasse basen var derfor stort.
– Godt vedlikehold viktig
Oslos Ordfører Marianne Borgen sto for snorklippingen av det oppgraderte T-baneverkstedet. Hun vektla betydningen av godt vedlikehold for å kunne ha et velfungerende T-banetilbud i byen.
– Verkstedet har vært i full drift gjennom hele byggeperioden og i en krevende tid med korona – det er imponerende. Verkstedet bør være godt rustet til å ta vare på T-banevognene i mange år fremover, sier Borgen.
Å opprettholde full drift samtidig som et så stort ombyggingsprosjekt skulle gjennomføres har vært krevende.
– Vi har lykkes med å bygge om hovedverkstedet for T-banen, som i et normalår frakter mer enn 120 millioner reisende, uten at det har vært merkbart for de som reiser med T-banen. Nå er vi klare for å vedlikeholde enda flere T-banevogner i mange år fremover. Det er et betydelig steg på veien til å møte fremtidens behov for økt antall reisende med kollektivtrafikken, sier konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø, i en pressemelding.
I tillegg til et større verksted og fire helt nye spor for vedlikehold av T-banevognene, er det bygget en helt ny og svært moderne lakkeringshall. Der Sporveien tidligere måtte sende vekk deler for lakkering, sparer Norges største kollektivtrafikkselskap nå både tid og penger ved å kunne utføre dette selv.