Ordfører Marianne Borgen og sporveissjef Cato Hellesjø sto for åpningen av t-baneverkstedet.

Sporveien har fått et nytt og oppgradert T-baneverksted på Ryen

– Med oppgradert base er vi klare for å vedlikeholde enda flere T-banevogner i mange år fremover. Det er et viktig steg på veien mot fremtidens behov for flere reisende med kollektivtrafikken, sier konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø.

Publisert

Oslo får flere T-banevogner, og har ambisjoner om å øke antall T-baneavganger. Forrige uke stod et større verksted, med fire nye spor for vedlikehold og en helt ny lakkeringshall klart.

Ryen base er hovedverkstedet for T-banen i Oslo. Her blir vognene rengjort, reparert og står parkert når de ikke er ute og kjører. Basen ble opprinnelig bygget til oppstarten av T-banedriften på 60-tallet, men siden har det skjedd mye med T-banen i Oslo. Behovet for å oppgradere og tilpasse basen var derfor stort.

Sporveissjef Cato Hellesjø gir ordfører Marianne Borgen en omvisning på nyoppussede Ryen base.

– Godt vedlikehold viktig

Oslos Ordfører Marianne Borgen sto for snorklippingen av det oppgraderte T-baneverkstedet. Hun vektla betydningen av godt vedlikehold for å kunne ha et velfungerende T-banetilbud i byen.

– Verkstedet har vært i full drift gjennom hele byggeperioden og i en krevende tid med korona – det er imponerende. Verkstedet bør være godt rustet til å ta vare på T-banevognene i mange år fremover, sier Borgen.

Sparer tid og penger

Å opprettholde full drift samtidig som et så stort ombyggingsprosjekt skulle gjennomføres har vært krevende.

– Vi har lykkes med å bygge om hovedverkstedet for T-banen, som i et normalår frakter mer enn 120 millioner reisende, uten at det har vært merkbart for de som reiser med T-banen. Nå er vi klare for å vedlikeholde enda flere T-banevogner i mange år fremover. Det er et betydelig steg på veien til å møte fremtidens behov for økt antall reisende med kollektivtrafikken, sier konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø, i en pressemelding.

F.v. verkstedsjef Tomm Bråthen, ordfører Marianne Borgen, sporveissjef Cato Hellesjø og en skinnende glad konserndirektør Per Magne Mathisen.

I tillegg til et større verksted og fire helt nye spor for vedlikehold av T-banevognene, er det bygget en helt ny og svært moderne lakkeringshall. Der Sporveien tidligere måtte sende vekk deler for lakkering, sparer Norges største kollektivtrafikkselskap nå både tid og penger ved å kunne utføre dette selv.

Powered by Labrador CMS