Ordfører Marianne Borgen og sporveissjef Cato Hellesjø sto for åpningen av t-baneverkstedet.
Ordfører Marianne Borgen og sporveissjef Cato Hellesjø sto for åpningen av t-baneverkstedet.

Sporveien har fått et nytt og oppgradert T-baneverksted på Ryen

– Med oppgradert base er vi klare for å vedlikeholde enda flere T-banevogner i mange år fremover. Det er et viktig steg på veien mot fremtidens behov for flere reisende med kollektivtrafikken, sier konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø.

Publisert

Oslo får flere T-banevogner, og har ambisjoner om å øke antall T-baneavganger. Forrige uke stod et større verksted, med fire nye spor for vedlikehold og en helt ny lakkeringshall klart.

Ryen base er hovedverkstedet for T-banen i Oslo. Her blir vognene rengjort, reparert og står parkert når de ikke er ute og kjører. Basen ble opprinnelig bygget til oppstarten av T-banedriften på 60-tallet, men siden har det skjedd mye med T-banen i Oslo. Behovet for å oppgradere og tilpasse basen var derfor stort.

Sporveissjef Cato Hellesjø gir ordfører Marianne Borgen en omvisning på nyoppussede Ryen base.
Sporveissjef Cato Hellesjø gir ordfører Marianne Borgen en omvisning på nyoppussede Ryen base.

– Godt vedlikehold viktig

Oslos Ordfører Marianne Borgen sto for snorklippingen av det oppgraderte T-baneverkstedet. Hun vektla betydningen av godt vedlikehold for å kunne ha et velfungerende T-banetilbud i byen.

– Verkstedet har vært i full drift gjennom hele byggeperioden og i en krevende tid med korona – det er imponerende. Verkstedet bør være godt rustet til å ta vare på T-banevognene i mange år fremover, sier Borgen.

Sparer tid og penger

Å opprettholde full drift samtidig som et så stort ombyggingsprosjekt skulle gjennomføres har vært krevende.

– Vi har lykkes med å bygge om hovedverkstedet for T-banen, som i et normalår frakter mer enn 120 millioner reisende, uten at det har vært merkbart for de som reiser med T-banen. Nå er vi klare for å vedlikeholde enda flere T-banevogner i mange år fremover. Det er et betydelig steg på veien til å møte fremtidens behov for økt antall reisende med kollektivtrafikken, sier konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø, i en pressemelding.

F.v. verkstedsjef Tomm Bråthen, ordfører Marianne Borgen, sporveissjef Cato Hellesjø og en skinnende glad konserndirektør Per Magne Mathisen.
F.v. verkstedsjef Tomm Bråthen, ordfører Marianne Borgen, sporveissjef Cato Hellesjø og en skinnende glad konserndirektør Per Magne Mathisen.

I tillegg til et større verksted og fire helt nye spor for vedlikehold av T-banevognene, er det bygget en helt ny og svært moderne lakkeringshall. Der Sporveien tidligere måtte sende vekk deler for lakkering, sparer Norges største kollektivtrafikkselskap nå både tid og penger ved å kunne utføre dette selv.

Powered by Labrador CMS