DEBATT
Bente Odner (nederst) og Randi Werner-Erichsen frykter en ulykke kan ramme den nye helikopterplattformen som er under utbygging.
Foto: Privat
– Vi fraråder sterkt at Luftfartstilsynet gir konsesjon til den midlertidige helikopterplattformen ved Rikshospitalet
– Risikoen er høy for at brannbiler kan komme borti helikopterplattformen hvor store og tunge redningshelikoptre skal lande. Kan det bli problemer også for ambulansene?
Det er stor
utbygging på gang i Oslo universitetssykehus, både på Aker og rundt
Rikshospitalet på Gaustad.
En midlertidig helikopterplattform (H4) er under
utvikling og ligger klemt mellom Rikshospitalet og Sognsvannsbekken. Den skal
ta imot det nye store redningshelikoptret
AW101, som kommer med hardt skadde pasienter som skal direkte til
akuttmottak.
Også ambulansehelikoptrene med pasienter til
Rikshospitalet skal lande der. Plattformen skal brukes inntil nytt hovedbygget står ferdig i 2031.
Flere
tusen vil plages
Plattformen er
bygget, men Luftfartstilsynet har ikke gitt konsesjon ennå. Flere tusen boliger vil
plages av støyen. Gaustadskogen med friluftsliv vil delvis ødelegges.
Støy- og
vind-problemene fra helikoptrene har vært i fokus. Så viktig har dette vært at oppmerksomheten rundt
forholdene på bakken under og rundt landingstårnet nærmest er blitt borte.
Høy risiko
En beredskapsvei til
Rikshospitalet skal i
byggeperioden til 2031 gå mellom beina på plattformen.
Her skal brannbiler kunne komme fram.
Men er kollisjonssikringen
mellom kjøretøy og plattformbein god nok? Ifølge risiko- og
sårbarhetsanalysen er risikoen høy, selv med kollisjonssikring.
Åpningen til kjøring under plattformen og veiens
tilstand gir grunn til bekymring. Kommer brannbiler
gjennom uten å komme borti plattformen?
Konstruksjonen, hvor store og tunge redningshelikoptre skal lande, vil kunne
påvirkes.
Her skal det gå
mange ambulanser. Kan det bli problemer også for ambulansene å komme gjennom?
En annen mulig brannvei til akuttmottaket,
inn fra Slemdalsveien, er per nå ikke forsterket til bruk for anleggsmaskiner eller
brannbiler.
Vi fraråder konsesjon
Vi
fraråder sterkt at Luftfartstilsynet gir konsesjon til denne plattformen med den risikoen som foreligger.
Plattformen må
rives. Byggeprosessen for nye Oslo universitetssykehus må stoppes og
omprosjekteres.
AW 101 kan lande
på plattformen til Ullevål sykehus. En opptelling i trekvart år fra august 2023 viste
at av 66 pasienter som kom med AW 101 skulle seks videre til Rikshospitalet.
Det er ikke
observert at det har gått galt med disse. Bygg ut på Ullevål i stedet!