DEBATT

Bente Odner og Randi Werner-Erichsen
Bente Odner (nederst) og Randi Werner-Erichsen frykter en ulykke kan ramme den nye helikopterplattformen som er under utbygging.

– Vi fraråder sterkt at Luftfartstilsynet gir konsesjon til den midlertidige helikopterplattformen ved Rikshospitalet

– Risikoen er høy for at brannbiler kan komme borti helikopterplattformen hvor store og tunge redningshelikoptre skal lande. Kan det bli problemer også for ambulansene?

Publisert

Det er stor utbygging på gang i Oslo universitetssykehus, både på Aker og rundt Rikshospitalet på Gaustad.

En midlertidig helikopterplattform (H4) er under utvikling og ligger klemt mellom Rikshospitalet og Sognsvannsbekken. Den skal ta imot det nye store redningshelikoptret AW101, som kommer med hardt skadde pasienter som skal direkte til akuttmottak.

Også ambulansehelikoptrene med pasienter til Rikshospitalet skal lande der. Plattformen skal brukes inntil nytt hovedbygget står ferdig i 2031.

Flere tusen vil plages

Plattformen er bygget, men Luftfartstilsynet har ikke gitt konsesjon ennå. Flere tusen boliger vil plages av støyen. Gaustadskogen med friluftsliv vil delvis ødelegges.

Støy- og vind-problemene fra helikoptrene har vært i fokus. Så viktig har dette vært at oppmerksomheten rundt forholdene på bakken under og rundt landingstårnet nærmest er blitt borte.

Høy risiko

En beredskapsvei til Rikshospitalet skal i byggeperioden til 2031 gå mellom beina på plattformen. Her skal brannbiler kunne komme fram.

Men er kollisjonssikringen mellom kjøretøy og plattformbein god nok? Ifølge risiko- og sårbarhetsanalysen er risikoen høy, selv med kollisjonssikring.

Åpningen til kjøring under plattformen og veiens tilstand gir grunn til bekymring. Kommer brannbiler gjennom uten å komme borti plattformen? Konstruksjonen, hvor store og tunge redningshelikoptre skal lande, vil kunne påvirkes.

Her skal det gå mange ambulanser. Kan det bli problemer også for ambulansene å komme gjennom?

En annen mulig brannvei til akuttmottaket, inn fra Slemdalsveien, er per nå ikke forsterket til bruk for anleggsmaskiner eller brannbiler.

Vi fraråder konsesjon

Vi fraråder sterkt at Luftfartstilsynet gir konsesjon til denne plattformen med den risikoen som foreligger.

Plattformen må rives. Byggeprosessen for nye Oslo universitetssykehus må stoppes og omprosjekteres.

AW 101 kan lande på plattformen til Ullevål sykehus. En opptelling i trekvart år fra august 2023 viste at av 66 pasienter som kom med AW 101 skulle seks videre til Rikshospitalet.

Det er ikke observert at det har gått galt med disse. Bygg ut på Ullevål i stedet!

Powered by Labrador CMS