– Julestrias foreløpig mest hektiske time inntraff fredag 10. desember mellom klokka 15 og 16 da 45.000 kunder var innom Vinmonopolet, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet til NTB.
Selv om det oppstår noen topper som dette, går trenden egentlig motsatt vei når smitten øker: kundene på polet sprer seg stadig mer ut over i ukedagene og gjennom hele åpningstiden.
– Forrige uke var kanskje den jevneste i Vinmonopolets historie med tanke på fordelingen mellom dagene, forteller Nordahl.
– Folk er flinke
Annonse
Han forklarer dette med pandemien. Selv om 45.000 høres mye ut på én time, er rekorden fra julestria på 80.000 kunder på en time i 2018.
– Disse tallene viser hvor flinke folk har blitt til å fordele handelen utover et større tidsintervall, noe som er helt nødvendig med tanke på å bremse smitten, sier Nordahl.
Måten kundene handler på, endrer seg nærmest over natten når det innføres restriksjoner, ifølge Nordahl. Han har studert Vinmonopolets statistikk for desember og finner følgende trender etter innføring av restriksjoner:
* Folk blir flinkere til å ta i bruk formiddagen fremfor ettermiddagen.
* En del salg flytter seg til ukas første dager, som tradisjonelt alltid er de minste.
* Folk kjøper mer per handel, noe Vinmonopolet tolker som et uttrykk for at folk i økende grad planlegger og luker vekk unødvendige handleturer når smittetrykket øker.
Nedgang fra i fjor
Årets julesalg kommer til å ligge noe under fjorårets, ifølge Vinmonopolet.
En foreløpig prognose for desember viser at de kommer til å selge snaut 15 millioner vareliter i løpet av måneden, mot 15,6 millioner liter i fjor.
Nedgangen vil trolig ligge rundt 5 prosent når måneden er over.
– Det er antakelig flere årsaker til nedgangen: Det er større aktivitet i både grensehandel og taxfreehandel enn på tilsvarende tidspunkt i fjor. Ingen ekstra feriedager i romjulen kan også påvirke salget. Opinion dokumenterer dessuten i sin koronamonitor at alkoholkonsumet synker når smitten øker som følge av redusert sosial aktivitet, sier Nordahl.