DEBATT
– I en tid med kutt i offentlige budsjetter, bør vi stille spørsmål ved om ressursene skal brukes på gjentatt fjerning av tagging når slike hendelser kan forutses og forebygges, sier Hanne Ugelstad og James Finucane.
Foto: Alex Asensi
– Våre refleksjoner rundt taggingen på Tøyenbadet og nulltoleransepolitikken som skulle undertrykke graffitien
Verdifulle kunstneriske bidrag ble fjernet fra byrommene. Lærere ble frarådet å anerkjenne graffiti som kunst, og foreldre fikk (fiktive) brev i posten fra myndighetene med erstatningskrav tilsvarende deres barns “andel” av skadeverk.
I hennes sak om taggingen på Tøyenbadet, fremmer Hilde
Lundgaard i Aftenposten en overbevisende sak for større konsultasjon av
gatekunst- og graffitiutøvere i utformingen av våre felles offentlige rom.
Offentlig diskurs om gatekunst og graffiti er fortsatt
sterkt preget av Oslo kommunes nulltoleransepolitikk. Tidlig på 2000-tallet
innførte Oslo en streng nulltoleranse mot alle former for uautorisert kunst, og
brukte rundt 80 millioner kroner årlig på fjerning og håndheving.
Denne politikken kriminaliserte graffitiutøvere,
marginaliserte ungdom og fjernet verdifulle kunstneriske bidrag fra byrommene.
Lærere ble frarådet å anerkjenne graffiti som kunst og foreldre fikk (fiktive)
brev i posten fra myndighetene med erstatningskrav tilsvarende deres barns
“andel” av skadeverk.
Stigmatisering
Nulltoleransepolitikken skulle undertrykke graffiti, men
resultatet var stigmatisering og en betydelig belastning på offentlige
ressurser.
Dette står i kontrast til dagens tilnærming, der kommunens
Gatekunsthandlingsplan (2016–2025) har som målsetning å fremheve gatekunst og
graffiti som uttrykk for samtidskunst i det offentlige rom.
Nulltoleranse
En sammenligning av ressursbruk er avslørende: Mellom 2016
og 2020 bevilget kulturetaten
i snitt 250.000 kroner årlig til gatekunst- og graffitiprosjekter, en brøkdel
av den 80 millioner kronene som ble brukt hvert år under nulltoleranseperioden.
Når politikere innfører nulltoleranse, skjer det med hele
rettsapparatet i ryggen. Handlingsplaner, derimot, får kun en brøkdel av den
samme gjennomføringskraften.
Dette er uheldig, ettersom oppdragsprosjekter for gatekunst
og graffiti gir betydelige sosiale og økonomiske fordeler. Disse kunstformene
er deltakende av natur, ettersom kunstverket skapes der folk er.
Dyp kunnskap om byrom
Situasjonene som oppstår når man oppholder seg på et sted
lenger enn vanlig, legger til rette for en organisk og naturlig dialog mellom
kunstnere og brukerne av rommet. Dette kan bidra til å tilføre prosjektet
meningsfull kontekst, eierskap og stolthet.
I en tid med kutt i offentlige budsjetter, bør vi stille
spørsmål ved om ressursene skal brukes på gjentatt fjerning av tagging når
slike hendelser kan forutses og forebygges.
Gatekunst- og graffitiutøvere besitter dyp kunnskap om
byrom, arkitektur og menneskelig interaksjon, innsikter som kan inspirere
nyskapende bydesign og offentlig kunst.
Det styrker lokalsamfunnet
Organisasjoner som Street Art Oslo fungerer som en bro
mellom gatekunstutøvere og aktører fra andre fagfelt, og bidrar til å redusere
gapet mellom institusjonelle strukturer og dem som står utenfor.
For at gatekunst skal blomstre, må Oslo kommune prioritere
samarbeid mellom etater, kunstnere og organisasjoner i feltet. Ved å omdirigere
midler fra håndheving til kreative initiativer, kan vi ikke bare spare
ressurser, men også styrke lokalsamfunn og feire mangfold. Resultatet er et mer
fargerikt, inkluderende og inspirerende Oslo.