DEBATT
Her er noen av politikerne som skal lese igjennom og vedta budsjettet til bydel Gamle Oslo for neste år. Øverst fra venstre: Sara Ali Barzinje (AP), Caroline Omberg (MDG), Ashkan Kourdalipour (MDG), Bitten Forsudd (Rødt), Hajar Ben Hammou (SV) og Lasse Bjørn (SV). Nederst fra venstre: Mats Kvaløy-Bjørbekk (AP), Cindy Robles (MDG), Ane Katrine Øverseth Olsen (Rødt), Agnes Nærland Viljugrein (AP) og Gyda Kjekshus (SV).
Foto: Kathy Joakimsen og bydel Gamle Oslo
– Stakkars bydelspolitikere som må pløye seg igjennom. Halve budsjettoppsettet består av businesspråk
– Årets budsjettforslag for bydel Gamle Oslo er mer uforståelig enn noen gang før. Alle dataene i budsjettfremlegget fra bydelsdirektøren er gjemt bort i floskler og generelt språk som ikke gir innsikt.
Etter å ha lest bydel Gamle Oslos fancy budsjettforslag ble
jeg litt mindre klok, for halve budsjettoppsettet består av businesspråk.
Blant
ordene her er bærekraftige og miljøvennlige (eldre)tiltak, brukermedvirkning,
tverrfaglig samarbeid, fremtidsrettet oppsidepotensial, strukturert tilnærming
til ny metodikk, fremtidsrettede IT-løsninger og ansattmedvirkning.
Stakkars bydelspolitikere som skal pløye seg gjennom dette
på en uke. Alle viktige data er gjemt bort i en haug med floskler.
Gir dårlig oversikt
Men å stille opp alle funksjonsområdene med antall ansatte
på hver avdeling, oppgaver de skal løse og om oppgaven er lovpålagt eller ikke,
gjør de ikke. Det kommer kanskje i årsmeldingen som skal vedtas på nyåret.
Den er litt mer strukturert med mengder, antall ansatte og
funksjonsområder, men selv ikke denne gir full informasjon om lovverket som
styrer tjenestene og hvilke tjenester som er lovpålagt og hvilke som ikke er
det.
Årsmeldingen kommer uansett ETTER budsjettvedtaket, så
bydelspolitikerne har da årsmeldingen fra året før som veiledning til forslaget
til bydelsbudsjett.
Et ujevnt forhold
Noen felles mal og regler budsjettoppsettet til
bydelsutvalgene ser ikke ut til å finnes, og det er i så fall beklagelig. Da
overlates innsynet i bydelens drift ikke til de bydelspolitikere vi innbyggere
valgte.
Også bydelsreglementet er svært overordnet og lite detaljert
når det gjelder bydelspolitikernes muligheter for styring og kontroll. Det
meste overlates til bydelens administrasjon å bestemme og da blir
styrkeforholdet mellom bydelspolitikere og bydelsadministrasjon et ujevnt
forhold hvor administrasjonen går av med seieren stort sett hele tiden.
Pengene skal dekke mye
Rundt en tredjedel av Oslo kommunes totalbudsjett på rundt
98,7 milliarder (driftsbudsjett på 69,2 milliarder kroner) er fordelt som
budsjettposter som tildeles de 15 bydelene. Min bydel Gamle Oslo får cirka 2,5
milliarder kroner.
Det skal dekke kommunehelsetjenesten som i hovedsak er:
sosiale støtteordninger, tjenester for eldre, barnevern, barnehager dessuten
økonomisk sosialhjelp og kommunale boliger og tjenester for ungdom.
I tillegg støtte til særlig utsatte grupper av befolkningen,
helsestasjoner og skolehelsetjenesten. Noen bydeler har også fått ansvar for noen lokale parker, og alle
bydeler skal uttale seg om alle saker i bydelen som bystyret har
vedtaksmyndighet på.
Dårlig forberedt for jobben
Cirka ti omfattende lovverk vedtatt av Stortinget regulerer
kommunens eller bydelens tjenester og dennes innhold, kvalitet og mengde (såkalte
lovpålagte tjenester). Det er Stortinget som regulerer mesteparten av det bydelen
leverer når det gjelder kvalitet og innhold. I tillegg kommer forskrifter til
disse lovene og vedtak i bystyret og pålegg fra byrådet.
De som velges til kommunepolitikere er vanlige mennesker
oppnevnt av partiene som på deltid og ved siden av full jobb skal styre
kommunen og bydelen. Mange av de valgte har ingen spesiell utdannelse for
dette.
Derfor burde bydelsbudsjettforslaget vært mer spesifisert på
tjenesteområder, hvilket lovverk som regulerer innholdet i tjenesten og mer
spesifiserte oppsett over antall ansatte, ansvarsområder og tjenesteinnhold.
Floskler og generelt språk
Dette for at bydelspolitikerne skal få innsikt i omprioriteringene
på det foreslåtte budsjettet, gjerne slik at velgerne kjenner igjen bydelens
prioriteringer etter hvilket parti de stemte på.
Men slik går det ikke når alle data i budsjettfremlegget fra
bydelsdirektøren er gjemt bort i floskler og generelt språk som ikke gir
innsikt.
Mer uforståelig enn noensinne
I min periode som bydelspolitiker i bydel Gamle Oslo ble
derfor bydelsbudsjettene i valgperiodene 2001-2005 og 2015-2019 vedtatt til 98 prosent
av foreslått budsjett. Lite og ingenting av partienes særstandpunkter ble
vedtatt, fordi budsjettforslaget var uforståelig og ga liten innsikt i bydelens
tjenesteområder.
Årets budsjettforslag for bydel Gamle Oslo er mer
uforståelig enn noen gang før.
Det trengs sårt et mer detaljert bydelsreglement som
pålegger administrasjonen å vise i rapporteringer og budsjettforslag antall
ansatte i Kostra-funksjonsområdene og underliggende avdelinger, ansvarsinnholdet,
lovverket som omfatter tjenesten, strategier og forbedringspotensial. Årets budsjettforslag ga ikke det innsynet.
NB: Jeg har ikke lest igjennom de 14 andre bydelenes
budsjettforslag.